CKM matrix

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

CKM matrix

Kan iemand mij de relatie tussen superpositie van een deeltje en de Cabbibo-Kobayashi-Maskawa (CKM) matrix uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: CKM matrix

Zoals al eerder gezegt: de CKM matrix geeft je de mate van waarschijnlijkheid dat de ene quark-familie overgaat in de andere. Maar waarom begin je steeds over de CKM matrix? Dat is een heel speciaal geval van superpositie. Om superpositie te begrijpen hoef je de CKM matrix helemaal nooit gezien te hebben...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: CKM matrix

Ik zou nou heel graag eens willen weten wat een CKM matrix is. Kan iemand mij dit uitleggen?

Superpositie wil toch niets anders zeggen dat je wiskundig alles gewoon bij elkaar kan optellen. Bijvoorbeeld bij Electiciteit kan je puntladingen en de kracht die ze uitoefenen op een testlading gewoon bij elkaar optellen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: CKM matrix

Om voort te gaan op die CKM-matrix een vb.: wat houd het in als er bij een verval een d-quark vrijkomt met een cabbibo-hoek van 12.7°?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: CKM matrix

Mmmh, ik kan mijn bericht niet meer wijzigen. Ik richt me naar Elmo, ik je hebt het al in een notedop uitgelegd en dat had ik wel gezien. Ik vraag me af of je kan vertellen hoe je zo'n matrix moet gebruiken dus een beetje kort uitleg.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: CKM matrix

http://en.wikipedia.org/wiki/CKM_matrix

De CKM matrix ziet er zo uit:

Afbeelding

En met eenvoudige matrix-vermenigvuldiging kan je zo nieuwe quark-eigentoestanden maken:

d' = Vudd + Vuss + Vubb

s' = Vcdd + Vcss + Vcbb

etc.

Je ziet: er ontstaat mixing tusse "pure" quarktoestanden, om superpositie-toestanden te genereren.

Overigens is de CKM-matrix overbepaald en kan je hem in de Wolvenstein parameterisatie zo schrijven:

Afbeelding

wat dus minder parameters heeft.

http://pibeta.web.psi.ch/docs/publications...diss/node4.html

Hier is een gedetailleerder verhaal.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer