Goudvissen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 510

Goudvissen

Op mijn kamer heb ik een vissenkom, met daarin twee goudvissen. Nu gaan wij binnenkort op vakantie (twee weken), en is het voor mij en andere onmogelijk om deze vissen voer te geven, en of de vissenkom schoon te houden. Wij hebben wel een vijver in de tuin. Is het verantwoord om de vissen hier in te plaatsen tijdens de vakantie? In het water zitten nog geen vissen, maar wel zuurstofplanten en enkele lelies. De oppervlakte van de vijver is ongeveer 6 m², en de diepte 80 cm.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Goudvissen

Als je zeker wilt weten dat ze het overleven zou ik dat niet zomaar doen. Behalve gevaar van katten en rijgers moeten ze ook in de vijver voer krijgen. Van planten kunnen ze niet zomaar leven. Er komt geloof ik toch best wat bij kijken, zie hier: http://www.vijver-en-tuinplezier.nl/vijver...verzorging.html Kun je de kom niet naar iemand toebrengen?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Goudvissen

Wij hadden eerst ook een goudvis in een kom en hebben deze vis ook in de vijver "gegooid". Het kan dus wel maar ik ga niet met 100% zekerheid zeggen dat elke goudvis deze overstap zal overleven.

Wat heel belangrijk is als je hem over gaat zetten dat je de vis aan het temperatuursverschil laat wennen. Dit doe je door hem samen met wat water uit de kom in een plastic zak te stoppen. Deze zak knoop je dan dicht en laat je een uur in de vijver ronddrijven. De watertemperatuur in de zak zal hierdoor geleidelijk dezelfde temperatuur krijgen als de watertemperatuur van de vijver.

Dan is voedsel natuurlijk belangrijk. Het ligt eraan hoeveel begroeiing er in de vijver aanwezig is. Een vis moet gevoerd worden maar kan wel een paar dagen zonder eten uit de mensenhand. Ook de temperatuur is hier van invloed. Vissen eten onder de temperatuur van ik dacht 10 graden niet meer. Maar als je straks al op vakantie gaat is het natuurlijk niet meer onder de 10 graden en zal de vis toch voedsel nodig hebben. Ook de diepte van de vijver zal daarom nu nog ruim voldoende zijn. In de winter is dit anders.

Wat betreft katten en reigers in de buurt. Daar is een simpele oplossing voor. Gewoon een net over de vijver heen spannen. Dan moet je er wel voor zorgen dat een kat hier niet onderdoor zou kunnen kruipen.

Ik hoop je voldoende te hebben geinformeerd en als ik valse informatie blijk te verstrekken moet je het maar zeggen. Maar volgens mij klopt dit allemaal :shock:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Goudvissen

Dat vissen bij een temperatuur onder de 10 graden niet meer eten klopt niet helemaal:
De lichaamstemperatuur van de vis daalt als de temperatuur van het water daalt. Als de lichaamstemperatuur laag is, verlopen de spijsverteringsprocessen langzaam. De vis zal het voer wel tot zich nemen, maar het blijft veel langer in de darmen en kan hier zelfs gaan rotten, waardoor de vis ziek wordt of in het ergste geval sterft. Onder de tien graden kunt u dus beter niet voeren. Trouwens, door de lage lichaamstemperatuur heeft de vis minder zuurstof en voedsel nodig en hij groeit in deze periode ook niet. In de praktijk betekent dit dat er alleen gevoerd moet worden in de maanden april tot en met oktober.

Omgekeerd hebben vissen bij warm weer meer voer nodig, omdat hun lichaamstemperatuur dan hoger is. Voer dan twee keer per dag weinig in plaats van één keer per dag wat meer.
Bron: zie link in mijn vorige post.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Goudvissen

Veertje schreef:Dat vissen bij een temperatuur onder de 10 graden niet meer eten klopt niet helemaal:
De lichaamstemperatuur van de vis daalt als de temperatuur van het water daalt. Als de lichaamstemperatuur laag is, verlopen de spijsverteringsprocessen langzaam. De vis zal het voer wel tot zich nemen, maar het blijft veel langer in de darmen en kan hier zelfs gaan rotten, waardoor de vis ziek wordt of in het ergste geval sterft. Onder de tien graden kunt u dus beter niet voeren. Trouwens, door de lage lichaamstemperatuur heeft de vis minder zuurstof en voedsel nodig en hij groeit in deze periode ook niet. In de praktijk betekent dit dat er alleen gevoerd moet worden in de maanden april tot en met oktober.

Omgekeerd hebben vissen bij warm weer meer voer nodig, omdat hun lichaamstemperatuur dan hoger is. Voer dan twee keer per dag weinig in plaats van één keer per dag wat meer.
Bron: zie link in mijn vorige post.


Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook :shock: . Je hoeft niet meer bij te voeren. Ze kunnen nog altijd zelf eten uit het water/beplanting e.d. halen.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Reageer