Lening: kost, uitgave?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Lening: kost, uitgave?

Hallo,

Ik ken goed het verschil tussen een kost en een uitgave. Maar bij het aangaan van een lening kan ik niet precies zeggen of het nu gaat om een kost of een uitgave. Als je de lening aangaat wordt er geld op je rekening gestord en spreek je van een ontvangst. In mijn ogen is dit een ontvangst die kosten met zich meebrengt en uiteindelijk zorgt voor een uitgave. Het is immers zo dat op een lening rente betaald moet worden. Op termijn dreigt je kapitaal dus te gaan verminderen en dus zie ik het aangaan van een lening als het ontstaan van een kost. Elke maand moet je de lening deels aflossen waarbij er een stuk rente betaald wordt. Hier doe je dus een uitgave. Ik zou dus zeggen dat een lening aangaan een kost en een uitgave is.

Klopt mijn redenering?

Bedankt

Berichten: 7

Re: Lening: kost, uitgave?

Cerium schreef:Hallo,

Ik ken goed het verschil tussen een kost en een uitgave. Maar bij het aangaan van een lening kan ik niet precies zeggen of het nu gaat om een kost of een uitgave. Als je de lening aangaat wordt er geld op je rekening gestord en spreek je van een ontvangst. In mijn ogen is dit een ontvangst die kosten met zich meebrengt en uiteindelijk zorgt voor een uitgave. Het is immers zo dat op een lening rente betaald moet worden. Op termijn dreigt je kapitaal dus te gaan verminderen en dus zie ik het aangaan van een lening als het ontstaan van een kost. Elke maand moet je de lening deels aflossen waarbij er een stuk rente betaald wordt. Hier doe je dus een uitgave. Ik zou dus zeggen dat een lening aangaan een kost en een uitgave is.

Klopt mijn redenering?

Bedankt
- Bij het opstellen van een liquiditeitenrekening (waarop uitsluitend ontvangsten en uitgaven staan vermeld) wordt de aflossing + interest die betaald is in een bepaalde periode vermeld.

- Bij het opstellen van een resultatenrekening (waarop uitsluitend kosten en opbrengsten staan vermeld) wordt echter alleen de interest vermeld, omdat de aflossing niet als kosten worden gezien, immers heb je een bedrag geleend en dus de aflossing eigenlijk al vooraf ontvangen, je geeft het alleen terug.

Ik hoop dat ik je met deze informatie heb geholpen om je vraag te beantwoorden!

Ramon

Berichten: 46

Re: Lening: kost, uitgave?

Een lening is een schuld(enpost), credit op de balans.

Deze schuld heeft kosten; de rente/te betalen interest.

'Lenen kost geld'.

Of een lening een kost, uitgave is, dat kan ik niet concreet beantwoorden. Wel is het een passief vermogenselement/schuld. Daaraan verbonden zijn kosten; de rente/te betalen interest.

Dus indirect BRENGT een lening KOSTEN met zich mee.

Het is in ieder geval geen bezit/acitva/positief vermogenselement. Dus: In mijn eigen woorden denk ik dat een lening wel een uitgave is.

Met vriendelijke groet,

propedeusantRecht.

;)
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

Re: Lening: kost, uitgave?

Soms is het noodzakelijk een lening aan te gaan. Het is soms een noodzakelijk kwaad. Men moet bijvoorbeeld een huis aanschaffen of een stuk grond kopen en men beschikt niet over voldoende geld om alles in eens te betalen. Een lening kan nooit interressant zijn. Men betaald steeds meer dan iemand die het geld gespaart heeft en bovendien nog interresten heeft ontvangen op zijn geld. Iemand die leent draaid op voor de kosten en de uitlener wordt slapend rijk. Het onbezonnen uitlenen van geld heeft geleid tot de crisis waarmee we nu geplaagd zitten. Met leningen kun je een tijd boven je stand leven. Het kan en zal niet blijven duren. Lenen kost hopen verloren geld.

Berichten: 46

Re: Lening: kost, uitgave?

:P

HOi Raf,

Ik ben het eens met je standpunt in dezes.

Daar wil ik echter aan toevoegen, dat veel mensen te snel grijpen naar een lening. Een hypotheek is een lening en dus een schuld. Veel hypotheken hebben looptijden varierend van 10 tot 30 jaar. Een erg lange tijd dus.

Wat ik nu wil benadrukken, is het feit, dat veel mensen (nog) boven hun stand leven. Mensen 'kopen' een woonhuis in plaats van te huren. Mensen lenen effe snel een kort krediet, om maar dat leuke bankstel voor de inboedel te kopen...

Veel mensen gaan (inderdaad !) voorbij aan het feit, dat ze veel van hun behoeften zelf kunnen betalen, zonder lening(en).

Met vriendelijke groet,

propedeusantRecht.

;)
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

Berichten: 1

Re: Lening: kost, uitgave?

Hallo,

Wanneer je een lening afsluit moet je inderdaad eerst nagaan of je de maandelijkse kosten kan betalen.

Tegenwoordig kan je ook online de maandelijkse kosten berekenen, zie bv. Santander website

Nu heb ik wel nog geen ervaring met deze bank, maar dit lijkt me alvast een handige tool.

Groeten!

Tekla Opdekamp

Reageer