Geur en smaakstoffen in thee

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Geur en smaakstoffen in thee

Waar kan ik vinden welke geur en smaakstoffen erin thee zitten, de structuur van die stoffen en hoe ik die stoffen uit thee kan isoleren en zuiveren? Weet iemand dit?

Re: Geur en smaakstoffen in thee

Dat kan alleen maar op een laboratorium dat voorzien is van moderne analyseapparatuur als gaschromatografie en HPLC. En dan is het nog een heel werk om al die stoffen te identificeren. Er zijn bij elkaar misschien wel duizend stoffen die tesamen de smaak van thee bepalen. H.Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Geur en smaakstoffen in thee

Er is ongetwijfeld wel literatuur over bestanddelen van bepaalde soorten thee, een kwestie van goed zoeken.

Tannine ofwel looizuur, een galluszuur complex is een belangrijke smaakcomponent. Ook aanverwante stoffen zoals gallaten en catechine verbindingen zijn belangrijk voor de smaak (met name in groene thee).

Deze stoffen geven thee een beetje een wrange smaak.

Andere belangrijke groepen zijn theaflavine en ander polyfenolen.

Een bijzondere smaakcomponent is theanine die zorgt voor de lichte umami smaak van thee.

Zelf isoleren en zuiveren is een zeer ingewikkeld proces, je moet de stoffen extraheren en kan deze met bijvoorbeeld vacuum destilatie in beperkte mate scheiden. Voor volledige scheiding moet je zo ongeveer alle scheidingsmethodes die de chemie kent toepassen.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Geur en smaakstoffen in thee

okee bedankt. Hier heb ik wel wat aan, ik heb al die methodes tot mijn beschikking dus hoop dat het gaat lukken.

Reageer