Verschuiving van Evenwicht en de verdunningswet van Ostwald

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Verschuiving van Evenwicht en de verdunningswet van Ostwald

ik neem hier als voorbeeld de evenwichtsreactie:

CH3-COOH + H20 <> CH3-COO-

Als je hier meer water bijgiet, moet je dan met de daling van de concentratie azijnzuur, of de stijging van concentratie in de evenwichtsconstante?

Volgens de verdunningswet van Ostwald zou het evenwicht naar rechts verschuiving, maar dit is niet het geval bij een daling van de concentratie van het azijnzuur. Heeft dit er misschien iets mee te maken dat het een zwak elektrolyt is?

Re: Verschuiving van Evenwicht en de verdunningswet van Ostwald

water toevoegen betekent verdunnen. volgens wet op verschuiving van het evenwicht gaat men bij verdunnen altijd in de richting van het meeste aantal deeltjes

CH3-COOH <> CH3-COO- + H+

voor reactieplijl: 1 deeltje nl azijnzuur

na reactiepijl : 2 deeltjes nl zuurrest en H+

Re: Verschuiving van Evenwicht en de verdunningswet van Ostwald

Anonymous schreef:water toevoegen betekent verdunnen. volgens wet op verschuiving van het evenwicht gaat men bij verdunnen altijd in de richting van het meeste aantal deeltjes

CH3-COOH <> CH3-COO-  + H+

voor reactieplijl: 1 deeltje nl azijnzuur

na reactiepijl : 2 deeltjes nl zuurrest en H+
Oeps, ik was H3O+ in de reactie vergeten. Aangezien water zo dan deelneemt aan de vergelijking zijn er langs beide kanten evenveel deeltjes.

Berichten: 704

Re: Verschuiving van Evenwicht en de verdunningswet van Ostwald

Ardagan schreef:ik neem hier als voorbeeld de evenwichtsreactie:

CH3-COOH + H20 <> CH3-COO-

Als je hier meer water bijgiet, moet je dan met de daling van de concentratie azijnzuur, of de stijging van concentratie in de evenwichtsconstante?

Volgens de verdunningswet van Ostwald zou het evenwicht naar rechts verschuiving, maar dit is niet het geval bij een daling van de concentratie van het azijnzuur. Heeft dit er misschien iets mee te maken dat het een zwak elektrolyt is?
het evenwicht wordt zo beinvloed dat het uiteindelijke effect 0 is.

Kortom als we gaan verdunnen, bijvoorbeeld met een factor 2, dan krijgen we het volgende:

K = [H3O+][CH3COO-] / [CH3COOH]

de concentratieveranderingen:

K = (1/4) / (1/2)

met andere woorden: de noemer is groter geworden dan de teller en dat betekent dat de reactie naar rechts beter zal verlopen. Het evenwicht verschuift naar rechts.

Berichten: 187

Re: Verschuiving van Evenwicht en de verdunningswet van Ostwald

je vergeet hier even dat je een apolaire stof met een polaire stof probeert te mengen, wat dus niet lukt. je hebt meestal niet CH3COOH maar CH34COOCa (of Na..). Dit mengt weer wel met water en krijg je hard water (lage concentratie). Zeep (dus CHxCOO-) is apolair, en hecht zich aan vuil (ook apolair). Het zal dus nooit mengen in zekere zin of oplossen.

** ik zie net dat jullie het over azijnzuur hebben, maar toch.. geld het bovenstaande toch ook wel geloof ik?

Re: Verschuiving van Evenwicht en de verdunningswet van Ostwald

Rifleman schreef:je vergeet hier even dat je een apolaire stof met een polaire stof probeert te mengen, wat dus niet lukt. je hebt meestal niet CH3COOH maar CH34COOCa (of Na..). Dit mengt weer wel met water en krijg je hard water (lage concentratie). Zeep (dus CHxCOO-) is apolair, en hecht zich aan vuil (ook apolair). Het zal dus nooit mengen in zekere zin of oplossen.

** ik zie net dat jullie het over azijnzuur hebben, maar toch.. geld het bovenstaande toch ook wel geloof ik?
het lost op want het bevat een polaire carbonzuurgroep.

Berichten: 704

Re: Verschuiving van Evenwicht en de verdunningswet van Ostwald

Anonymous schreef:
Rifleman schreef:je vergeet hier even dat je een apolaire stof met een polaire stof probeert te mengen, wat dus niet lukt. je hebt meestal niet CH3COOH maar CH34COOCa (of Na..). Dit mengt weer wel met water en krijg je hard water (lage concentratie). Zeep (dus CHxCOO-) is apolair, en hecht zich aan vuil (ook apolair). Het zal dus nooit mengen in zekere zin of oplossen.

** ik zie net dat jullie het over azijnzuur hebben, maar toch.. geld het bovenstaande toch ook wel geloof ik?
het lost op want het bevat een polaire carbonzuurgroep.
dat was ik dus :shock:

Reageer