zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 54

zwaartekracht

Als alle voorwerpen die beinvloed worden door eenzelfde zwaartekracht met eenzelfde snelheid naar beneden vallen.

Hoe komt het dan wanneer je een lift naar beneden zou laten vallen dat je tegen het plafond wordt gedrukt. Ik denk ook niet dat wrijving met lucht hier iets te maken heeft. Dus zeg eens hoe het zit.

Berichten: 866

Re: zwaartekracht

Als je samen met de lift kooi naar beneden valt zal je niet tegen het plafond vd kooi gedrukt worden. Mag ik weten uit welke bron jij het tegendeel gehaald hebt?

Je wordt wel gewichtloos en bij het minste sprongetje zal je wel tegen de zoldering gaan.

Do not try this at home :shock:

Berichten: 187

Re: zwaartekracht

bennieuwhier schreef:Als alle voorwerpen die beinvloed worden door eenzelfde zwaartekracht met eenzelfde snelheid naar beneden vallen.

Hoe komt het dan wanneer je een lift naar beneden zou laten vallen dat je tegen het plafond wordt gedrukt. Ik denk ook niet dat wrijving met lucht hier iets te maken heeft. Dus zeg eens hoe het zit.
De gravitatieversnelling is voor elk voorwerp ongeveer hetzelfde. (zwaardere voorwerpen worden harder aangetrokken, maar dit verschil is extreem klein).

Natuurlijk hebben de opwaardse kracht en luchtwrijving er ook mee te maken.

bij een neerstortende lift heb je te maken met de volgende krachten:

Ez = Fz * h = g * m * h

Zwaarte-energie = zwaartekracht * hoogte = gravitatieversnelling * massa * hoogte.

Ek = 0,5mv^2 =

Bewegingsenergie = 0,5 *massa * snelheid^2

(we verwaarlozen de wrijving)

Lift begint op 100 meter hoogte. De Persoons zwaartepunt ligt dus op 101meter.

g = 9,8 m/s^2

Lift weegt 500Kg. Persoon weegt 80 kg.

Ez = Ek

Elift = g * m * h = 0,5mv^2 --> 9,8 * 500 * 100 = 0,5 * 500 * v^2

Epersoon = g * m * h = 0,5mv^2 --> 9,8 * 80 * 101 = 0,5 * 80 * v^2

lift: 4,9 * 10^5 = 250 * v^2 ---> V^2 = 1,96 * 10^3 -->V=44 m/s

persoon: 7,9 * 10^4 = 40 * v^2 ---> V^2 = 1,97 * 10^3 -->V=44 m/s

Dus hun snelheden zijn gelijk.

Dus je wordt niet tegen het plafond aangedrukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zwaartekracht

we nemen vacuum aan:

Fr=Fz

Fr=m*a

Fz=m*g

uit deze 3 gegevens kun je halen:

oftewel a=g

En de massa doet er dus niet meer toe hoe snel een voorwerp versnelt.

Maar is er wel vrijving dan is dat luchtvrijving, en licht het aan de earodynamica, de luchtdichtheid, het frontaal oppervlkate en de snelheid(maar die probeer je te halen) hoe hard een voorwerp versnelt

met luchtvrijwing geldt:

Fr=Fz-Fw

Fw=1/2*Cw,l*A*p*V²

a=Fr/m

Berichten: 54

Re: zwaartekracht

oei ik dacht altijd dat dit wel het geval was :shock:

dus je wordt niet tegen het plafond geduwd?

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: zwaartekracht

bennieuwhier schreef:oei ik dacht altijd dat dit wel het geval was   :shock:  

dus je wordt niet tegen het plafond geduwd?

;)
Dat is pas het geval als de lift harder versnelt dan de gravitatieversnelling. In een vrije val is dat dus niet het geval, dan val jij en de lift met dezelfde versnelling en ben je simpelweg gewichtloos.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zwaartekracht

Bart schreef:
bennieuwhier schreef:oei ik dacht altijd dat dit wel het geval was   :shock:  

dus je wordt niet tegen het plafond geduwd?

;)
Dat is pas het geval als de lift harder versnelt dan de gravitatieversnelling. In een vrije val is dat dus niet het geval, dan val jij en de lift met dezelfde versnelling en ben je simpelweg gewichtloos.
Het is goed mogelijk dat als je een lift en een persoon laat vallen dat de lift eerder op de grondkomt dan het persoon. het licht hem aan de luchtweerstand.

verder verandert de dichtheid van een menselijklichaam niet terwijl deze valt. het is alleen zo dat als je op een weegschaal gaat staan in de lift, en de lift ondergaat een vrijval(een val zonder weerstand!!en niet een val zonder dat er een koort aanhangt om verwaaring te voorkomen)

dan geeft de weegschaal geen uitslag(0 Kg)

Berichten: 54

Re: zwaartekracht

hey maar wacht eens

als je kijkt naar de dalton terror in walibi, als die valt zie je de benen van de mensen naar omhoog gaan, en je voelt je ook tegen het harnas gedrukt worden.

hoe verklaar je dit, als we allemaal met eenzelfde versnelling vallen?

luchtweerstand heeft hier volgens mij niks mee te maken, volgens mij werkt er zelfs meer weerstand van de lucht in op dat dalton geval dan dat het inwerkt op de mensen, dan zou je verwachten dat het dalton geval trager valt maar aan de benen van de mensen die omhoog gaan, lijkt het alsof de mensen trager vallen.

waarschijnlijk ben ik weer zwaar aan het blunderen maar zeg eens.

Berichten: 1.404

Re: zwaartekracht

hey maar wacht eens  

als je kijkt naar de dalton terror in walibi, als die valt zie je de benen van de mensen naar omhoog gaan, en je voelt je ook tegen het harnas gedrukt worden.
Dit is hetzelfde fenomeen als een stuk lood of een veer die naar beneden vallen. In het luchtledige (=wrijvingloos) vallen ze evensnel. Maar als er luchtweer bij te pas komt is dit niet meer het geval. De luchtweerstand is afhankelijk van de vorm van het voorwerp en niet van de massa.

de vergelijkingen worden dan al volgt:

Fz+ Fw = ma of gm + Cv = ma of a= g+c.V/m

De valversnelling wordt dus kleiner naargelang de verhouding tussen oppervlak en massa van een voorwerp toeneemt.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 672

Re: zwaartekracht

Quote:  

hey maar wacht eens  

als je kijkt naar de dalton terror in walibi, als die valt zie je de benen van de mensen naar omhoog gaan, en je voelt je ook tegen het harnas gedrukt worden.  
Misschien is de val bij deze atractie aangedreven en in eerste instantie dus hoger dan de valversnelling terwijl jij door traagheid wat achterblijft.

Berichten: 187

Re: zwaartekracht

juist

Berichten: 1.404

Re: zwaartekracht

fout,

Het karretje valt tegen iets minder dan de valsnelheid (door de wrijving) en tengevolge van dewrijving met de lucht ondervinden je benen een opwaartse kracht. Uiteindelijk hebben je benen toch dezelfde versnelling als het karretje. (of ze moesten van elastiek zijn)
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 54

Re: zwaartekracht

oke de benen zijn verklaard

maar waarom wordt je dan naar boven gedrukt

het is echt zo

en de val wordt niet aangedreven, het is een vrije val

Berichten: 336

Re: zwaartekracht

Wat ik wel weet is dat bungeejumpers een versnelling kunnen bereiken die groter is dan de zwaartekrachtversnelling. Om dit te kunnen begrijpen moet je en de bungeejumper en het elastiek in oog nemen. Nu wordt het massamiddelpunt versneld met de zwaartekrachtversnelling, maar de bungeejumper krijgt dus ook een duwtje van zijn elastiek.

Misschien dat een dergelijk fenomeen zich ook voordoet bij een vallende lift.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zwaartekracht

bennieuwhier schreef:oke de benen zijn verklaard

maar waarom wordt je dan naar boven gedrukt

het is echt zo

en de val wordt niet aangedreven, het is een vrije val


het is een vrijeval. maar in natuurkunde termen niet.

Er is namelijk lucht weerstand en die duwt je je stoel in.

Je hebt gelijk dat je je stoel in word geduwt.

In een echte natuurkundige vrijeval is dit niet het geval. want dan versnelt alles(op aarde) met g. maar jij hebt in die stoel meer luchtweerstand(of ook nog een andere weerstand) dan de stoel. en daarom versnel jullie niet even snel. en moet de stoel een normaal kracht uit oefenen om jou even snel te laten versnellen en die normaal kracht die voel je.

Reageer