Hoe heet is het brandpunt van een vergrootglas?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Hoe heet is het brandpunt van een vergrootglas?

Met een vergrootglas kun je vuur maken, d.m.v. zonnestralen zo te breken dat ze allemaal samenkomen in een punt, het brandpunt. Bij zonnig weer zoals vandaag is dat heel makkelijk. Maar mijn vraag is hoe heet kan zo'n brandpunt zijn?

Het vergrootglas heeft een diameter van 12cm en het brandpunt, het fel witte puntje dat voor een brandgat zorgt heeft een diameter van 0,5cm of 5mm.

Vandaag is het 30*C geweest, (ik weet niet of ik dat erbij moet vermelden).

Mijn vraag is is het uit te rekenen hoe heet het brandpunt is, zo ja hoe?

Ook heb ik mij laten vertellen door iemand die beweert dat als je met zo'n vergrootglas op een steen richt en je zou een hele tijd het brandpunt op die steen houden dat je er zelfs een gat in zo'n steen kunt branden. Ik heb het zelf eens geprobeerd, maar dat lukte niet. Maar mijn vraag is is dat mogelijk om met een vergrootglas een ga(a)t(je) in een steen te branden, dus een zo'n hoge temperatuur creëren in dat brandpunt dat op die plek het stukje steen smelt? Dan heb je het wel over duizenden gradens, dat lijkt me met een vergrootglas wel erg veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Hoe heet is het brandpunt van een vergrootglas?

het is niet echt een antwoord maar het is me wel al gelukt bij een ei, dus ik denk als je steen dun genoeg is..

Berichten: 416

Re: Hoe heet is het brandpunt van een vergrootglas?

het is niet echt een antwoord maar het is me wel al gelukt bij een ei, dus ik denk als je steen dun genoeg is..


De schaal van een ei is ook niet echt van steen. Het is organisch materiaal, maar het bestaat wel voor het grootste gedeelte uit kalk, ik meen zo'n 70%, de rest is een soort bindmiddel, is organisch en dus brandbaar, en een steen is dat niet.

Ik heb wel eens eierdoppen gewoon verbrand, met een gewone vlam, en dan verbranden ze gewoon, wat overblijft is de kalk. Eerst verkoolt het en daarna valt het uiteen. Net zoals een bot als je dat verbrand, dat wordt ook eerst zwart, barst kapot en valt dan in verbrande botfragmenten uiteen, die een witte kleur hebben. Ik weet zeker als je dat met een bot doet onder een brandglas, dat je daar ook een zwart plekje in brand. Maar een bot is geen steen.

Reageer