De eerste driehoek

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

De eerste driehoek

"Hoek" is mannelijk. Toch vind ik "Het eerste driehoek" niet gek klinken, niet vreemder dan "De eerste driehoek". Is dit een gebrek aan taalgevoel? Dialect (uit de omgeving van Rotterdam)? Ik zie op het internet dat de fout vaker gemaakt wordt ("... die het functioneren van het driehoek onder druk zetten, ...")

Berichten: 8.614

Re: De eerste driehoek

Als ik "het driehoek" hoor, sputtert mijn taalgevoel in ieder geval direct tegen. Ik vermoed dus dat het feit dat jij het niet vreemd vindt klinken gewoon iets persoonlijks is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: De eerste driehoek

Driehoek is net als hoek een mannelijk woord, dus dat betekent dat je het lidwoord de moet gebruiken. Als driehoek een onzijdig woord was geweest zou je inderdaad wel met het lidwoord het te maken hebben gehad.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De eerste driehoek

"Hoek" is mannelijk. Toch vind ik "Het eerste driehoek" niet gek klinken, niet vreemder dan "De eerste driehoek".
Ik wel, het klinkt heeeel vreemd. Zeker dat je niet bedoelt dat "het eerste driehoekje" niet vreemd klinkt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 83

Re: De eerste driehoek

Ik vind 'het (eerste) driehoek' ook heeel vreemd klinken, en ben opgegroeid in Rotterdam -het lijkt me geen dialect ook, maar gewoon fout.

Berichten: 28

Re: De eerste driehoek

Ik wel, het klinkt heeeel vreemd. Zeker dat je niet bedoelt dat "het eerste driehoekje" niet vreemd klinkt?


'Het eerste driehoekje' is correct, omdat nagenoeg verkleinwoorden onzijdig zijn, net zoals in het Duits. Aangezien hoek een mannelijk woord is, is driehoek dat ook. De reden waarom jullie dat raar vinden klinken, is omdat je mannelijke woorden gewend bent met het bepaalde lidwoord 'de'. Als je het dan opeens met 'het' hoort, klinkt dat heel raar. Als je een bepaald dialect hebt waarbij sommige woorden die in het ABN mannelijk zijn, onzijdig zijn in jouw dialect, dan zal de dat minder raar vinden, omdat het voor jou vaker voorkomt.
-[center]Cogito ergo sum-[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: De eerste driehoek

Om dezelfde reden vind ik ook "het haas" vreemd klinken, terwijl voor jagers dit dier "het haas" is en blijft. Voor mij zal het altijd "de haas" blijven.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer