Beetje gokken :p

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Beetje gokken :p

dus we hebben een bromfiets die al 10-15 jaar buiten niets staat te doen, ik dacht kzal hem even uithalen om te zien.

alles werkt nog(ziet er wel wat roestig uit...) maar het probleem zit hem in de benzinetank.

er zat al die jaren nog brandstof in de benzinetank, dit is verhard na al die tijd. om toch wat duidelijker en korter te zijn, dit zit in de tank: vloeibaar en vast(kneedbaar vast en hard vast). ik wil dit allemaal kwijt hebben.

dit zat ik zo te denken:

de benzinesamenstelling in de tank is 5%olie en 95% benzine is,

zou ik een alcohol kunnen toevoegen zodat de olie in brandstof omgezet wordt (dmv omestering).

maar zal dit wel gaan, de samenstelling zal wel verandert zijn omdat de aggregatietoestand verandert is.

ik zat hier dus ook aan te denken: vet en water -> glycerine en vetzuren (nu hoe ik dit wegkrijg weet ik nie)

ik ben nie de beste in chemie, dus dit zijn allemaal wilde gokken voor mij, daarom dat ik het ook vraag

als er nog vragen zijn stel ze gerust

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Beetje gokken :p

Mijn advies, vervang de tank.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Beetje gokken :p

Omesteren kan alleen als er esterbindingen aanwezig zijn, met andere woorden: In het geval van plantaardige of dierlijke oliën en vetten, zoals zonnebloemolie. Hier gaat het je niet helpen, de benzine en de olie zijn van andere aard. Los daarvan lijkt het me bijzonder onverstandig om chemische reacties in een benzinetank uit te voeren, zeker als je zoals je zelf aangeeft geen parate kennis hebt.

De benzine in je tank heeft een aantal reacties ondergaan. De vluchtige componenten zijn verdampt; een aantal andere heeft een polymerisatiereactie ondergaan waarbij er een soort rubberachtig materiaal is ontstaan. Je zou kunnen proberen of dit materiaal wil oplossen in (was)benzine. Zo ja, dan kun je je tank daarmee uitspoelen, als je belooft om alles als chemisch afval af te voeren.

Lukt dat niet, dan rest er maar 1 ding: een nieuwe tank kopen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer