driftstroom/diffusiestroom

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

driftstroom/diffusiestroom

Ik doe Technische natuurkunde, ik nu heb ik het vak Elektronica

hierin in wordt driftstroom en diffusiestroom behandelt.

Ik kan alleen maar niet vinden wat nou het verschil tussen deze 2 is

is er iemand die me dit kan uitleggen?

het verhaal over P en N stoffen snap ik inmiddels wel

Berichten: 664

Re: driftstroom/diffusiestroom

Gias schreef:Ik doe Technische natuurkunde, ik nu heb ik het vak Elektronica

hierin in wordt driftstroom en diffusiestroom behandelt.

Ik kan alleen maar niet vinden wat nou het verschil tussen deze 2 is

is er iemand die me dit kan uitleggen?

het verhaal over P en N stoffen snap ik inmiddels wel
De diffusie stroom is zeg maar de spontane diffusie van de elektronen en gaten. Gaten gaan naar het n gebied en elek. naar p. Deze 'materialen' (n en p) zijn neutraal maar doordat 'positieve' gaten uit het p gebied weg gaan en elektronen er naar toe komen en vice versa voor de elek. onstaat er een ladings verschil.

Ten gevolge van dit ladings verschil ontstaat er weer een elektrisch veld wat de elektronen en gaten weer in de tegengestelde richting drijft, de drift stroom, op deze manier onstaat er een evenwicht, de barriere.

Re: driftstroom/diffusiestroom

Het bewegen van geladen deeltjes (electronen, vacatures, ionen) onder invloed van concentratieverschillen noemen we diffusie.

Het bewegen van deze deeltjes onder invloed van een electrische veldsterkte noemen we migratie of drift.

Deze beide verschijnselen zijn niet onafhankelijk van elkaar. Diffusie

van geladen deeltjes leidt tot een potentiaalgradient, ook wel diffusiepotentiaal genoemd. Deze potentiaalgradient corrigeert het diffusieproces en zorgt voor de plaatselijke electroneutraliteit.

Migratie of drift, tengevolge van een aangelegd potentiaalverschil, ondervindt

twee soorten remmingen in het milieu waarin het plaats vindt:

1. Het relaxatie-effect tengevolge van een tegenspanning, opgeroepen door de bewegingen van de geladen deeltjes in tegengestelde richtingen.

2. Een electrophoretische remming, mechanisch van aard, die ontstaat door

de tegengestelde bewegingen van bijvoorbeeld plus en min ionen.

De diffusiepotentiaal zorgt ervoor dat bijvoorbeeld uit een buisje met

zoutzuur (HCl) in water toch "neutraal" HCl diffundeert terwijl de beweeglijkheden van de plus en de min ionen hier sterk verschillen.

H. Zeilmaker

Berichten: 12

Re: driftstroom/diffusiestroom

kleine vraag... zal een diode die de diffusiestroom bereikt heeft. nog stroom of spanning doorlaten? (mits goed aangesloten) aangezien er in het handboek dat ik gebruik volgende tekst staat:

"indien de spanning Uf over de diode stijgt boven de diffusiespanning, zal er geleiding ontstaan. de voorwaartse stroom If wordt dan zeer groot en enkel nog beperkt door de weerstand die in serie geplaatst is met de diode. Je kan de diode nu vergelijken met een gesloten schakelaar."

vergis ik mij nu of spreekt het 1 het ander tegen in bovenstaande tekst?

Berichten: 12

Re: driftstroom/diffusiestroom

Groundation schreef:kleine vraag... zal een diode die de diffusiestroom bereikt heeft. nog stroom of spanning doorlaten? (mits goed aangesloten) aangezien er in het handboek dat ik gebruik volgende tekst staat:

"indien de spanning Uf over de diode stijgt boven de diffusiespanning, zal er geleiding ontstaan. de voorwaartse stroom If wordt dan zeer groot en enkel nog beperkt door de weerstand die in serie geplaatst is met de diode. Je kan de diode nu vergelijken met een gesloten schakelaar."

vergis ik mij nu of spreekt het 1 het ander tegen in bovenstaande tekst?
nvm, domme vraag

Reageer