Boek gehele leerstof middelbare fysica

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Boek gehele leerstof middelbare fysica

Met het zicht op een binnenkort startende ingenieursopleiding (met de desbetreffende geavanceerde natuurvakken) zoek ik een boek dat de algehele fysica van het middelbaar (liefst van de wetenschappelijke/wiskundige richting) samenvat.

Zou iemand me aub kunnen laten weten welk boek hij/zij hiervoor zou aanraden?

Vriendelijk bedankt bij voorbaat

pygmalion

Berichten: 2.746

Re: Boek gehele leerstof middelbare fysica

Normaal begin je van 0 met natuurkunde. Dus misschien kan je een cursus van het eerste jaar kopen? :eusa_whistle:

Ik ken alleen maar boekenreeksen voor het middelbaar, of een vademecum.

Berichten: 3

Re: Boek gehele leerstof middelbare fysica

stoker schreef:Normaal begin je van 0 met natuurkunde. Dus misschien kan je een cursus van het eerste jaar kopen? :eusa_whistle:

Ik ken alleen maar boekenreeksen voor het middelbaar, of een vademecum.
Ik bezit al een zekere kennis. De bedoeling is meer om de gehele leerstof nog eens helemaal te bekijken. Ik zoek een boek dat zowat alles van middelbare fysica bevat (eventueel in het Engels), en niet zozeer simpele schoolboeken.

Berichten: 771

Re: Boek gehele leerstof middelbare fysica

Moeilijke vraag eig :eusa_whistle:

Welke universiteit ga je?

Zoals gezegd begin je van 0 en je bent echt niks met voorkennis fysica...

(vul liever je tijd met integralen en afgeleiden enzo)

Normaal zullen je schoolboeken van vorig jaar wel volstaan, en als je echt iets wilt herhalen zou ik voor elektriciteit en magnetisme gaan

Een mogelijk boek is Physics for scientists and engineers

Maar ik twijfel eraan of het niveau niet niets te hoog is, omdat dit het boek is dat in het eerste jaar wordt gebruikt voor fysica (VUB dan)

Daar staat de leerstof eerste bach in, en is wss niet echt wat je zoekt...

Berichten: 2.746

Re: Boek gehele leerstof middelbare fysica

Tommeke14 schreef:Een mogelijk boek is Physics for scientists and engineers

... omdat dit het boek is dat in het eerste jaar wordt gebruikt voor fysica (VUB dan)
En Ugent.

En inderdaad, bekijk het best wat magnetisme/elektrostatica-dyamica. Ookal omdat er aan de rest van het middelbaarfysica niet zoveel is :eusa_whistle:

Je zal waarschijnlijk wel F=ma en
\(Q=cm \Delta T\)
kennen en kunnen gebruiken ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Boek gehele leerstof middelbare fysica

..//.. Ook al omdat er aan de rest van het middelbaarfysica niet zoveel is
Daar denkt anders niet iedereen zo over :eusa_whistle:

behoorlijk volledig ben je met Giancioli of met Cutnell and Johnson.

Van de eerste is er een Nederlandse vertaling. De tweede vind ik persoonlijk beter (maar dat kan persoonlijk zijn).

Van de Engelstalige versies is er voor beide ook een student study guide, met een hele serie (geselecteerde) uitwerkingen (dus niet alleen maar eindantwoorden) van oefeningen uit het boek.

Met wat handig googlen vind je vast en zeker ook heel betaalbare tweedehandsjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Boek gehele leerstof middelbare fysica

Erg bedankt voor alle antwoorden. Ik heb de Cutnell and Johnson "Physics" voor redelijk goedkoop gevonden, maar moet de Student's Guide nog zien te vinden.

Ik begin trouwens aan de KUL binnenkort.

Tussen haakjes, het is misschien niet de plaats ervoor, maar als iemand iets gelijkaardigs kent van middelbaar wiskunde, zou ik er graag iets over horen. Ik gebruik momenteel 'Mathematics for the Non-Mathematician' van Kevin Kline, die heel goed is, maar jammer genoeg al redelijk gedateerd (1967).

Nogmaals bedankt

pygmalion

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Boek gehele leerstof middelbare fysica

als iemand iets gelijkaardigs kent van middelbaar wiskunde,


Basisboek wiskunde van Jan van de Craats en Rob Bosch ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Boek gehele leerstof middelbare fysica

Jan van de Velde schreef:Daar denkt anders niet iedereen zo over :eusa_whistle:

behoorlijk volledig ben je met Giancioli of met Cutnell and Johnson.

Van de eerste is er een Nederlandse vertaling. De tweede vind ik persoonlijk beter (maar dat kan persoonlijk zijn).

Van de Engelstalige versies is er voor beide ook een student study guide, met een hele serie (geselecteerde) uitwerkingen (dus niet alleen maar eindantwoorden) van oefeningen uit het boek.

Met wat handig googlen vind je vast en zeker ook heel betaalbare tweedehandsjes.
in de UGent hebben wij onze mechanica gekregen a.d.h.v giancoli in het eerste jaar (echt een goed boek). Maar misschien ietsje prijzig.

Reageer