0°C

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 54

0

eerst weet ik niet of dit wel onder klassieke natuurkunde past

waarschijnlijk niet maar ja, hier komt ie

toen ik eens men tv aanzette stelde men mij de vraag

als het vandaag 0°C is en morgen wordt het dubbel zo koud

wat is dan de temperatuur van morgen?

en als je dan zegt: ook 0°C

hoe verklaar je dan dat het toch dubbel zo koud moet aanvoelen (want dat is de voorwaarde)

Berichten: 17

Re: 0

Hallo,

Je haalt nu al 2 dingen door elkaar volgens mij, nl exacte temperatuur en gevoelstemperatuur.

Wat wordt er bedoeld met dubbel zo koud?

De eenheid van temperatuur is volgens mij K(elvin) en als ik mijn middelbare school goed herinner is bijv. 10 graden Celsius gelijk aan 283 graden Kelvin, wat zou betekenen dat als je zou zeggen het is 2x zo warm het 2 * 283 = 566 K = 293 graden Celsius is.

Voor je gevoel is het natuurlijk veel warmer.

Uhm, is het te volgen wat ik probeer te zeggen? Misschien dat iemand die hier echt verstand van heeft er op in kan haken.

Grtz Grimmie

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: 0

Dit is een definitie kwestie en missschien meer een wiskundig probleem.

Als je het over dubbel zo veel hebt, dan bedoel je twee keer zoveel neem ik aan. Maar dan moet je een referentie punt definieren. Ik het dagelijks leven zou je dan 0 nemen. Maar ik dit geval zou ik de 'vorige temperatuur' nemen. Dus stel dat voor die 0 graden 3 graden was lijkt het me logisch te zeggen dat twee keer zo koud -3 graden is.

Als je als referentie- of nulpunt inderdaad de nul neemt, dan is (wiskundig gezien) twee keer of tien keer zo koud precies net zo warm, dus 0 graden.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: 0

Dit is een bekende instinker.

Als je een bepaald kenmerk gaat meten (zoals temperatuur, afstand, gewicht, kleur, leeftijd, geslacht, T-shirt maat, etc.) dan gebruik je daarvoor een bepaalde eenheid.

Eenheden kan je onderverdelen in 4 categorieën.

1) Benoembaar

2) Sorteerbaar

3) Telbaar

4) Rekenbaar

Benoembare eenheden zijn eenheden waarvoor je alleen naampjes gebruikt. Zoals Rood, Groen, Blauw, Geel, Paars of zoals Man, Vrouw.

Sorteerbare eenheden zijn vergelijkbaar met benoembaar, behalve dat ze intrinsiek een volgorde in zich hebben, zoals Boer, Vrouw, Heer, Aas of zoals XS, S, M, L, XL, XXL, XXL.

Telbare eenheden zijn net als sorteerbare eenheden, maar ze worden intrinsiek als getallen weergegeven, waardoor je de afstand tussen 2 waarden kan uniformeren en kan optellen en aftrekken. Maar niet meer dan dat. Het bekendse voorbeeld is temperatuur in Celsius of Fahrenheid.

Met rekenbare eenheden kan je pas echt gaan rekenen. Niet alleen optellen en aftrekken, maar ook vermenigvuldigen en delen. Voor temperatuur kan dat bijvoorbeeld met Kelvin.

Instinkers zijn bijvoorbeeld benoembare eenheden of sorteerbare eenheden te gaan uitdrukken in getallen en vervolgens denken dat je met die getallen kan rekenen. Je slaat b.v. statische gegevens over TU studenten op en noemt daar vrouw=1 en man=2 en dan ga je het gemiddelde geslacht uitrekenen en komt uit op 1.8. Dat betekent dus niets.

Een andere instinker is denken dat je met telbare eenheden kunt rekenen. 20 graden celcius is niet 2 keer zo warm als 10 graden celsius. Het verschil tussen 20 graden en 10 graden is wel even groot als het verschil tussen 40 graden en 30 graden. Tellen kan wel, rekenen niet.

De uitspraak "het is vandaag 0 C en morgen wordt het 2 keer zo koud" is een betekenisloze uitspraak.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: 0

hier is ergens al een diskussie over, ik zou de zoek functie even gebruiken.

Verder moet je je afvragen welke schaal verdeling je wilt gebruiken.

Je zou die van kelvin kunnen gebruiken. want dat een de absolute schaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: 0

Temperatuur is feitelijk de snelheid van de moleculen waar lucht uit is opgebouwd. Dus eigenlijk is de vraag: wanneer gaan deze dubbel zo langzaam. Het lijkt mij dat hier taalkundig zoveel niet klopt dat een antwoord geven ook niet mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: 0

Stel dat we met een temperatuur zitten van 0 K en de moleculen gaan twee keer zo traag bewegen (= hebben 4 keer zo weinig energie, als de potentiële energie gelijk blijft?). Wat is de temperatuur dan in Kelvin? Of bewegen de moleculen bij 0 K gewoon niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: 0

Bij 0K liggen ze stil. En inderdaad: stiller kan dus niet. :-)

Berichten: 17

Re: 0

Volgens mij is 0K het absolute nulpunt (-273 C.) en staan dan de moleculen inderdaad stil.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: 0

bennieuwhier schreef:als het vandaag 0°C is en morgen wordt het dubbel zo koud  

wat is dan de temperatuur van morgen?

en als je dan zegt: ook 0°C

hoe verklaar je dan dat het toch dubbel zo koud moet aanvoelen (want dat is de voorwaarde)
Het aantal graden Celcius (of Kelvin of Fahrenheit) is enkel en alleen maar een positieaanduiding op een schaalindeling. 0 graden is nou net toevallig de positie tussen 1 en -1 graden, zoals we dat in de wiskunde gewend zijn, maar dat wil niet zeggen dat je ook eenvoudigweg kan zeggen "temperatuur A is dubbel zo hoog of laag als temperatuur B", afgaande op de schaalindeling.

Met gevoelstemperatuur kan je dat, zoals eerder gesteld, natuurlijk heel wat gemakkelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: 0

bennieuwhier schreef:toen ik eens men tv aanzette stelde men mij de vraag  

als het vandaag 0°C is en morgen wordt het dubbel zo koud  

wat is dan de temperatuur van morgen?
Antwoord: de temperatuur is dan ook 0 graden.

Dat het kouder aan kan voelen heeft te maken met de wind in combinatie met de temperatuur. Volgens de Wind Chill Factor kan 0 graden Celsius bij 2 beaufor als -5 aanvoelen en bij 3 beaufor als -21.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: 0

volgens mij kun je dit probleem enkel muggenzifterig oplossen: als de thermische geleiding dubbel in waarde is neem dan de temperatuur die daar bij hoort en dat is het antwoord volgens mij

Berichten: 133

Re: 0

Tot welke gebied van natuurkunde of wiskunde behoort wat Chojin heeft uitgelegd?
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: 0

ik zou zeggen, -136,5 graden celsius.

Met de juiste schaal verdeling is deze som makkelijk op te lossen.

Omdat we hier niet mogen werken met relatieve (af hangend van het kook punt van water, enz) zoals farenheid en Graden celsium moet je het omrekenen naar een absolute schaal, en dat is die van kelvin.

en die zegt.

0 graden is 273 graden celsius.

dat door 2 is 136,5. zo veel kelvin is het dus.

273K=0graden C. dis je doet min 273 om naar graden terug te keren.

136,5-273=-136,5

dus -136,5 graden celsius is 2 maal zo koud als 0 graden celsius

Berichten: 133

Re: 0

Heeft iemand ook een antwoord op mijn vraag?
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Reageer