partiele druk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

partiele druk

Ik ben bezig met rekenen aan evenwichten enzo. Maar ik snap t niet helemaal, volgens mij is mn basiskennis chemie niet helemaal goed. Maar als je een partiele druk hebt van bv 1,7 bar van kwik mag je dan ook zeggen dat er 1,7 mol kwik is? Dus dat de druk gelijk is aan het aantal mol? Of is dit nou een hele domme vraag :shock:

Re: partiele druk

Heeft niets met het aantal mol te maken. 1 bar = tien tot de vijfde Pa (druk).

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: partiele druk

Ik ben bezig met rekenen aan evenwichten enzo. Maar ik snap t niet helemaal, volgens mij is mn basiskennis chemie niet helemaal goed. Maar als je een partiele druk hebt van bv 1,7 bar van kwik mag je dan ook zeggen dat er 1,7 mol kwik is? Dus dat de druk gelijk is aan het aantal mol? Of is dit nou een hele domme vraag   :shock:
dit is eigenlijk geen domme vraag.

volgens de gaswet is

pV=nRT

p is de druk, dat is de kracht per oppervlakte eenheid.

gas bevat deeltjes en die botsen tegen het oppervlak aan. Ze oefenen een kracht uit op het oppervlak en dit is de druk.

V is het volume

n is het aantal mol (maat voor het aantal deeltjes)

R is een constante

T is de temperatuur

Als je een vat beschouwt met een constant volume en een constante temperatuur dan is de druk evenredig met het aantal deeltjes.

Hoe meer deeltjes je in het vat stopt, hoe meer druk. Er botsen dan immers meer deeltjes tegen de wanden.

Dus enkel in het geval dat volume en temperatuur constant zijn mag je zeggen dat de druk evenredig is met het aantal deeltjes.[/b]

Berichten: 704

Re: partiele druk

je kunt uit de partiele drukken voor gassen een evenwichtsvoorwaarde opstellen die de partiele drukbreuk wordt genoemd :shock: je kunt echter niet zeggen dat de druk gelijk is aan het aantal mol. Dat zijn twee totaal verschillende grootheden.

Re: partiele druk

Maar dan snap ik het nog niet. Ik zal de vraag even in zn context uitleggen. Of moet dit dan op het huiswerkforum, het is technisch gezien huiswerk (maar geen middelbare school huiswerk). Nouja de vraag is:

In een gsloten tank met drijfmest is ureum (0,1 m) volledig omgezet volgens reactie: NH2CONH2 + 6H20 -> 2 NH4 + 2 HCO3

pH = 8.1

Bereken de maximale CO2 en NH3 dampspanning in de tank.

NH3 + H <-> NH4 logK=11

HCO3 +H <-> CO2 log K=7.86

Het antwoord dat erbij gegeven word:

Q=K

NH4/((PNH3)*H)=K

PNH3=NH4/(H * K)

02/((10^11)*(10^-8.1))=2.5*10^-4 bar bij Co2 op dezelfde manier.

Maar wat ik dus niet snap is waarom je die NH3 zo in bar kan geven want ik zou zeggen dat het antwoord in mol/l moet zijn.

Berichten: 704

Re: partiele druk

de evenwichtsconstante wordt eigenlijk gegeven als het quotient van de acticiteiten van de compenenten van het evenwicht. De relatie tussen activiteit en concentratie/partiele druk zijn:

a = c * f met a = activiteit/ c = concentratie en f = activiteitscoefficitent. Aangezien f in de meeste gevallen

hetzelfde krijg je met de activiteit van een gas. deze is rechts evenredig met de partiele druk van het gas:

a = p(gas) * f en aangezien f = 1 geldt a = p(gas).

Dus je mag voor een gas in de evenwichtsvoorwaarde de partiele gasdruk

Re: partiele druk

Dan snap ik het wel geloof ik, dankjewel!

Reageer