Negatieve massa

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Negatieve massa

In het verleden gingen vele wetenschappers er vanuit dat er iets als negatieve massa moest kunnen bestaan (naar analogie met ladingen in elektromagnetisme). Wat heeft hen van dat idee doen afstappen (behalve door het niet zelf te kunnen construeren)?
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Negatieve massa

F = ma. Kracht en versnelling zijn altijd gelijkgericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Negatieve massa

Akkoord maar lange tijd nam men aan dat er ook negatieve massas moesten bestaan (waar je dus mee zou kunnen zweven of zelfs van de aarde verdwijnen als ze hier zouden plaatsvinden (afstotende massa's)). Dat men geen stof vind is een zaak, maar dat men daarom het idee afvoert is een andere zaak.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Negatieve massa

Ik begrijp niet 100% waar we juist naartoe willen (waarmee ik o.a. bedoel dat ik geen a priori reden ken waarom massa's positief moeten zijn).

1. De baan van een deeltje onder invloed van een gravitatieveld is onafhankelijk van zijn massa, een deeltje met negatieve massa zal dus niet van de aarde weg versneld worden (de aarde zal wel wegversneld worden van het deeltje)

2. Tot op heden kennen we geen deeltjes met negatieve massa. Zolang we er geen aanwijzing voor hebben dat ze bestaan nemen we gemakshalve aan dat ze niet bestaan. Of bedoel je dat ergens, in een specifieke afleiding, deze onderstelling nodig is? Op het eerste zicht lijken we dat inderdaad te doen bij het afleiden van de massa van de elektrozwakke massa's (als je dat bedoelt moeten we daar misschien meer in detail en grondig naar kijken).

Berichten: 703

Re: Negatieve massa

..naar analogie met ladingen in elektromagnetisme.


Toch een beetje vreemd, aangezien bij elektromagnetisme + en - elkaar aantrekken, maar bij massa's zouden "+" en "-" elkaar juist afstoten..

Re: Negatieve massa

Hier staat het een en ander:

http://en.wikipedia.org/wiki/Exotic_matter

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Negatieve massa

lange tijd nam men aan dat er ook negatieve massa's moesten bestaan (waar je dus mee zou kunnen zweven of zelfs van de aarde verdwijnen als ze hier zouden plaatsvinden (afstotende massa's)).
In science fictionvorm zie je b.v.
1. De baan van een deeltje onder invloed van een gravitatieveld is onafhankelijk van zijn massa, een deeltje met negatieve massa zal dus niet van de aarde weg versneld worden (de aarde zal wel wegversneld worden van het deeltje).
Dit lijkt mij in strijd met de derde wet van Newton (actie = reactie).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Negatieve massa

Dit lijkt mij in strijd met de derde wet van Newton (actie = reactie).
Bedenk dat de krachten wel degelijk in tegengestelde richting wijzen, zoals actie = reactie voorschrijft. Maar de negatieve massa wordt versneld in de tegenovergestelde richting van deze waarnaar de kracht gericht is, volgens F=ma.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Negatieve massa

Ik denk het niet, daar elektrische ladingen elkaar ook afstoten, wat dus evenzeer actie-reactie is. Zolang de ene kracht een omgekeerde zin heeft in verhouding tot de andere is de actie-reactie behouden.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 703

Re: Negatieve massa

Stel dat deeltjes met negatieve massa wel bestaan, wellicht dat we ze dan nooit waarnemen omdat ze na de big bang zijn 'samengeklonterd'. Dus dat er een 'klonter' met positieve massa en 1 'klonter' met negatieve massa is ontstaan? Zou misschien ook kunnen verklaren waar alle antimaterie is gebleven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Negatieve massa

Er zijn dan ook mensen die beweren dat anti-materie "omhoog valt" op aarde (bijv. Marcoen Cabbolet, wiens promotie onder andere daardoor is afgeblazen). Dit is echter niet algemeen geaccepteerd in de wetenschappelijke wereld, maar naar wat ik gehoord heb zijn beide mogelijkheden nooit experimenteel bewezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Negatieve massa

In het verleden gingen vele wetenschappers er vanuit dat er iets als negatieve massa moest kunnen bestaan (naar analogie met ladingen in elektromagnetisme). Wat heeft hen van dat idee doen afstappen (behalve door het niet zelf te kunnen construeren)?
Ik dacht dat er wel degelijk al iets als negatieve massa moet bestaan, maar het was iets exotisch (of het was nog niet helemaal aangetoond ofzo)

Bron: impossible science, maar wel het boek, niet de tekst onder de link...

Het is namelijk zo dat er al iets als negatieve energie is aangetoond. ( 2 plaatjes op een quantumafstand van elkaar trekken elkaar aan, onafhankelijk van de 4 bestaande krachten), en via E=mc² zou deze energie een negatieve massa hebben ... ](*,)

In ieder geval, in het boek ging Michio Kaku er dieper op in en leidde enkele mogelijkheden van deze negatieve energie af (zoals om wormgaten open te houden, allemaal bijzonder speculatief uiteraard :eusa_whistle: )
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Negatieve massa

Het is namelijk zo dat er al iets als negatieve energie is aangetoond. ( 2 plaatjes op een quantumafstand van elkaar trekken elkaar aan, onafhankelijk van de 4 bestaande krachten), en via E=mc² zou deze energie een negatieve massa hebben ... :eusa_whistle:
Ik heb nog nooit van een experiment gehoord waarin negatieve massa is aangetoond. Als die er wel is, dan hoor ik het graag! Het experiment wat jij hier aanhaalt is echter een oude bekende: het Casimir-effect, welke prima te begrijpen is met Quantum Electro Dynamica en hierin het uitwisselen van virtuele fotonen. Maar ook al zou het niet door uitwisseling van virtuele fotonen komen, dan nog zie ik niet in hoe dit kan betekenen dat iets (je meldt niet wat) een negatieve energie heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Negatieve massa

Ik heb nog nooit van een experiment gehoord waarin negatieve massa is aangetoond. Als die er wel is, dan hoor ik het graag! Het experiment wat jij hier aanhaalt is echter een oude bekende: het Casimir-effect.
Kijk, ik weet er helemaal niks van :eusa_whistle: , maar het is inderdaad het Casimir effect waar ik op doelde.

Maar, waar ik op doel is dit.
Morris, Thorne and Yurtsever[20] pointed out that the quantum mechanics of the Casimir effect can be used to produce a locally mass-negative region of space-time,
Misschien dat de referenties je meer info bieden. Ik heb het in ieder geval gelezen in het boek dat ik hier eerder vermeldde. Maar dit is dus een vorm van negatieve massa, ik dacht, interessant om te vermelden...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer