geel-zwart insect

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

geel-zwart insect

Hallo,

We hebben een insect in de tuin wat we niet kunnen thuisbrengen (niet gevonden in een boek of internet).

Omschrijving:

Het insect is ongeveer 18 mm lang. Het heeft gele poten, met zwarte bandjes, de poten zijn vrij lang. Het heeft een kleine donkere kop met vrij lange atennes (ong. 10 mm). Het borststuk is donker en heeft een gele vlek. Darana volgt een heel smal stuk en een vrij plat achterlijf. Het eerste deel is geel het achterste deel is zwart.

Het vliegt steeds, gaat niet op bloemen of zo zitten.

Wie weet wat dit is?

Steef

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: geel-zwart insect

Hoe zien zijn vleugels er uit? Hoe groot zijn ze en hoeveel (2 of 4) heeft hij er? Is het misschien een soort kever (met dekschildjes dus)?

Of lijkt het meer op een wesp of een vlieg?

Enig idee waar ze op af komen? Een bepaalde plant, rottend fruit, iets anders?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 4

Re: geel-zwart insect

Ter aanvulling:

Het zijn zeg maar vlieg-vleugels (2, licht bruinig, doorzichtig). Als het insect stil zit vallen ze een beetje over elkaar. Het doet (qua kleur) dus denken aan een wesp.

Voorkeur nog niet ontdekt, gata niet op planten zitten.

Steef

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: geel-zwart insect

Ik zit te denken aan een soort langpootmug. Twee vleugels, lange poten en vooral lange voelsprieten zijn een vrij ongewone combinatie. Even zien of ik wat plaatjes kan vinden...

Is het zoiets?

Deze is wel wat te groot, 30-40 mm.

Of deze? (De bovenste foto, hoewel die weer wat te klein is.)

Of is dit hem misschien?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: geel-zwart insect

BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: geel-zwart insect

Die zijn toch veel groter dan 18 mm? En hebben ook niet echt opvallend lange poten.

Steef, heeft jouw insect - althans de vrouwtjes - een legboor? (Lange spriet aan het achterlijf, lijkt misschien op een angel.)

Is het glad, glimmend en/of zie je haartjes?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: geel-zwart insect

Ik denk dat ik hem heb! Kijk maar!

Hij heet Sceliphron spirifex (geen Nederlandse naam). Het zijn graafwespen die jagen op kleine spinnetjes. Ze komen volgens mijn boekje alleen in Zuid-europa en Zuid-belgie voor. Waar woon jij eigenlijk ongeveer?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 4

Re: geel-zwart insect

Hij lijkt zeker op de laatste, maar de kleurstelling is iets anders. Het achterlijf is ook wat platter. Komen er ook andere soorten graafwespen in Nederland voor? Ik woon trouwens in Flevoland.

Ik ga toch maar eens denken aan een digitale camera, want uitleggen is soms zo lastig. Ik zag trouwens geen legboor.

Bedankt, ik ga eens kijken of ik wat meer kan vinden over graafwespen.

Groetjes,

Steef

Berichten: 4

Re: geel-zwart insect

Na wat zoeken op internet, blijken er verschillende graafwespen hier oor te komen. Er staan mooie latijnse namen, maar ik kan geen afbeeldingen vinden met net die graafwesp die ik in mijn tuin heb. Er is een groep bezig met onderzoek hier, dus ik kan contact opnemen met hen.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Steef

Reageer