Nederlandse dialecten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Nederlandse dialecten

hallo iedereen,

ik zou graag willen weten alle dialecten in de nederlandse taal

Als u een vraag hebt waarom ik deze vraag heb gekregen omdat ik opstel moet schrijven van mijn nederlands/geschiedenis leraar weten

mgv,manny

Berichten: 8.614

Re: Nederlandse dialecten

Heb je eigenlijk zelf al wel deftig gezocht? Googelen met de zoekterm Nederlandse dialecten levert in minder dan 10 seconden het gevraagde resultaat.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 39

Re: Nederlandse dialecten

weet ik maar er zijn er veel meer met google krijg ik een bepaald aantal te zien maar ik denk dat ik er minimaal 25 zal moeten vinden en dat kan google niet in 10 sec

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nederlandse dialecten

Google vindt duizenden sites in een paar seconden, maar hij gaat niet gewoon alle dialecten voor je opsommen natuurlijk. Er zijn zoekmachines die dat in de toekomst misschien zullen kunnen, maar voorlopig moet je zelf nog een deel van het werk doen. Als je de eerste drie links met Klintersaas' zoektermen aanklikt, en op die pagina's even doorklikt, dan vindt je al een hoop info.

Mocht je daarna nog vragen hebben, dan helpen we je graag verder.

We hebben trouwens een handleiding voor zoeken met Google, die je in de toekomst van pas kan komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Nederlandse dialecten

manny schreef:hallo iedereen,

ik zou graag willen weten alle dialecten in de nederlandse taal

Als u een vraag hebt waarom ik deze vraag heb gekregen omdat ik opstel moet schrijven van mijn nederlands/geschiedenis leraar weten

mgv,manny
Ik denk dat je het beste kunt beginnen bij de wikipedia-pagina. Die geeft in elk geval een lijst van dialectgroepen. Binnen die groepen (bijvoorbeeld het Zaans) zitten dan nog dialecten van afzonderlijke steden en dorpen (bijvoorbeeld het Zaandams en het Oostzaans). Overigens is daar de koek nog niet mee op, want in sommige steden worden meerdere dialecten gesproken (bijvoorbeeld omdat de steden omringende dorpen hebben opgeslokt). Er zijn vaak geen scherpe grenzen tussen al die varianten.

Op de website www.dbnl.org staat een themapagina over dialecten: http://www.dbnl.org/thema/dialect.htm

Daar vind je links naar taalwetenschappelijke geschriften over dialecten.

Berichten: 39

Re: Nederlandse dialecten

hi taalprof,

dankjewel voor je antwoord er staan ook veel dialecten van vroeger dat zal mijn leraar nederlands die ook geschiedenisleraar is zeer bevallen dankuwel

Berichten: 389

Re: Nederlandse dialecten

Och, neem gewoon Vlaanderen. Neem vervolgens gelijk welk dorp, plak er de uitgangen -ers -s of -es aan en je hebt de naam van een bestaand dialect.

Berichten: 63

Re: Nederlandse dialecten

Manny, ga naar het Meertens Instituut, www.meertens.knaw.nl (je weet wel van Voskuil) daar vind je ALLES over nederlandse dialecten.

PS. kan nu geen link plaatsen, verbindingsproblemen bij het Meertens Instituut.

Berichten: 39

Re: Nederlandse dialecten

leeghhoofdt schreef:Manny, ga naar het Meertens Instituut, www.meertens.knaw.nl (je weet wel van Voskuil) daar vind je ALLES over nederlandse dialecten.

PS. kan nu geen link plaatsen, verbindingsproblemen bij het Meertens Instituut.
ik kan niet op de site gaan lijkt wel of hij niet eens bestaat

Berichten: 63

Re: Nederlandse dialecten

Hij doet het weer :eusa_whistle: Succes!

Reageer