Carbon & grafiet

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Carbon & grafiet

Beste,

Ik ga wss wel een domme vraag stellen , maar ik heb al een tijdje liggen zoeken en ik vraag me echt af wat het verschil is tussen carbon en grafiet?

is koolstof het nederlandse woord voor carbon?

ik was ook aan het opzoeken over carbon en ik zag deze zin staan :

"We buy in carbon fibre in a flat form called prepreg. That is short for pre-impregnated. Simply, the carbon fibre arrives as a wide tape, on a roll with fibres and resin mixed in metered quantities."

ik vraag me af wat die tape is en wat pre impregnated is en wat de vertaling is van carbon fibre tape en van resin

alvast bedankt !

(sorry als ik dit op een verkeerd deel vh forum heb gepost)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Carbon & grafiet

Carbon is inderdaad het Engelse woord voor koolstof. Koolstof is het element C en komt in verschillende vormen voor in de natuur, afhankelijk van hoe de C-atomen met elkaar gebonden zijn. Een voorbeeld is grafiet, dit is het gedeelte waarmee je schrijft in een potlood, maar wordt ook voor andere doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld als smeermiddel voor lagers. Een ander bekend voorbeeld is diamant, dit bestaat ook enkel uit C-atomen, maar die zijn dan op een speciale manier gebonden. Andere 'hippe' materialen die bestaan uit koolstof zijn grafeen, koolstof nanobuisjes (nanotubes) en fullerenen (buckyballs).

Over carbon fibres kan ik je helaas minder vertellen, ik weet alleen dat resin Engels is voor hars, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al opgezocht.

Reageer