Soda kristal vorm of poeder.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Soda kristal vorm of poeder.

Ik wil thuis wel eens wat experimentjes doen met soda.

Altijd en het maakt niet uit wat voor een experiment, doet het experiment het wel, maar dan niet zo heel goed.

Kan het eraan liggen dat ik de poeder vorm van soda moet hebben?

Afbeelding

Dit is de soda die ik heb. Kan ik dit ook fijn malen naar poeder?

En is dit Baking Soda in het engels? :eusa_whistle:

Misschien een beetje veel vragen, maar het maakt niet uit of je er een weet of allemaal post het maar gewoon.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Soda kristal vorm of poeder.

Marckvdv schreef:Ik wil thuis wel eens wat experimentjes doen met soda.

Altijd en het maakt niet uit wat voor een experiment, doet het experiment het wel, maar dan niet zo heel goed.

Kan het eraan liggen dat ik de poeder vorm van soda moet hebben?
Dat weet niemand zolang je niet aangeeft welke experimenten dan precies doet.
Dit is de soda die ik heb. Kan ik dit ook fijn malen naar poeder?
Ja.
En is dit Baking Soda in het engels?
Nee. Baking soda is natriumwaterstofcarbonaat (ook wel natriumbicarbonaat genoemd), NaHCO3. De soda die jij hebt is natriumcarbonaat, Na2CO3. Twee verschillende stoffen die verschillend reageren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Soda kristal vorm of poeder.

Dankjewel voor je antwoord. Ik weet nou al wat ik wou weten.

Berichten: 61

Re: Soda kristal vorm of poeder.

Marck, dit is vermoedelijk kristalsoda, dwz soda met 10 mol water (180 gram) per mol natriumcarbonaat (106 gram). Als je dus een proefje doet waarbij watervrij gewerkt dient te worden zit je fout. Dan moet je watervrije soda hebben. maar dat is niet te koop in de supermarkt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Soda kristal vorm of poeder.

Maar kristalsoda kan je wel min of meer watervrij maken, is op zich al een aardig proefje. Neem een oud pannetje dat van RVS of onbeschadigd email is gemakt (beslist niet van aluminium!), doe hierin wat kristalsoda en verwarm het op de laagste stand die je fornuis heeft. De soda zal op een gegeven moment haar kristalwater afgeven. Pas boven de 1000 °C zal de soda smelten en uiteindelijk ontleden, maar ik vermoed dat je niet zover komt.

Laat het pannetje niet onbeheerd staan en bedenk dat de pan erg heet kan worden, veel heter dan bij koken. Als je een reageerbuis gebruikt ipv een pannetje moet je wel uitkijken dat de reageerbuis niet knapt, er komt nogal veel water vrij en door ongelijkmatige verwarming kan condensatie optreden en temperatuurverschil dat het buisje kan doen barsten.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer