Kippenhartje bewaren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Kippenhartje bewaren

hallo, ik zou graag kippenhartjes bewaren. hoe begin ik hier het best aan?

waar werk ik het best mee?alcohol, formol?

is er een site of boek die hier stap per stap uitleg over verschaft?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kippenhartje bewaren

Verplaatst naar Biologie
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Kippenhartje bewaren

Het eerste wat ik me zou bedenken is formaline (formaldehyde in water), voor zover ik weet is dat wat men gebruikt om langdurig samples in te bewaren (denk aan die potten met organen in musea en dergelijke).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kippenhartje bewaren

Je kan organen op tig verschillende manieren bewaren. Invriezen is een manier om het te bewaren, pekelen, inleggen, ethanol, methanol, PFA, you name it. Het hangt volledig af van het eind doel wat je in gedachten hebt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 128

Re: Kippenhartje bewaren

Als je de anatomie wil bestuderen is laten plastineren een dure maar mooie optie. Iets makkelijker is bewaren in formaline. Denk er wel aan dat formaline ongezond is, zowel bij inhalatie als huidcontact. Je kunt ook het hartje fixeren in formaline en vervolgens (na een week ofzo) spoelen met water als je het wil bestuderen. Bedenk ook bij fixatie de kleur verandert in een bleekbruine kleur. Persoonlijk zou ik ook het bloed eruit spoelen via de grote vaten, dan komt formaline ook in de boezems en kamers en dan fixeert het hart beter. Voor de bestudering van vaten en kleppen kun je het hart opensnijden maar er is enige kennis en kunde voor nodig om dat op een overzichtelijke manier te doen.

Als je preciezer laat weten wat je ermee wil dan wil ik wel verder advies geven.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Reageer