Lot planeten van gestorven ster...

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 14

Lot planeten van gestorven ster...

Hallo, ik heb een vraagje over "nabestaande planeten".

Wanneer een ster sterft, afhankelijk van de manier van zijn dood verliest de ster massa (toch?),

betreft de eventuele planeten die daar de ronde doen...

blijven die evengoed in hun baan of zullen ze hun eigen kant op gaan?

Het lijkt me enigszins logisch dat er planeten zijn die gewoon door het universum schieten.

Of is dit een rare gedachtegang?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Lot planeten van gestorven ster...

Planeten zonder ster heten Rogue planets:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_planet

Misschien staat er nog wat leuks op deze wiki, moet ik straks ook maar eens gaan lezen.

Ik weet niet of een planeet een supernova kan overleven, maar door middel van passerende sterren kunnen planeten nog weleens een stelsel uitgeslingerd worden.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Lot planeten van gestorven ster...

Ah... die kende ik nog niet, bedankt.

Berichten: 382

Re: Lot planeten van gestorven ster...

Er kan van alles gebeuren:

- De ster implodeert tot een zwart gat en trekt alle materie binnen zijn waarnemingshorizon aan. Dus waarschijnlijk ook een deel van de planeten.

- Een ster zendt zijn buitenlagen uit, deze hebben zo'n hoge temperatuur dat de planeten letterlijk wegsmelten.

- De kromming van de ruimtetijd neemt af, waardoor de onderlinge aantrekkingskracht tussen ster en plan(e)et(en) afneemt, zodat de planeten uit hun baan raken.

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Lot planeten van gestorven ster...

Dat vraagstuk vraagt om een kleine rekensom. Neem een planeet die in een cirkelbaan om de zon draait, dus mv2/r = GmM0/r2. Dus 2Ekin,0 = Epot,0, waarbij het subscript 0 het tijdstip van vandaag voorstelt.

Vandaag zou de planeet dus naar het oneindige kunnen ontsnappen als je zijn kinetische energie verdrievoudigt. Maar als op een later tijdstip t1 de zonsmassa is afgenomen tot eenderde van zijn oorspronkelijke massa, dan zou de oorspronkelijke kinetische energie van de planeet voldoende zijn om te ontsnappen naar het oneindige.

Onze zon eindigt als witte dwerg met een massa 0.6M0, dus geen enkele planeet ontsnapt.

Misschien dat het massaverlies van een supernova wel voldoende zou zijn, maar dan zijn de planeten verdampt voordat ze kunnen ontsnappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lot planeten van gestorven ster...

- De ster implodeert tot een zwart gat en trekt alle materie binnen zijn waarnemingshorizon aan. Dus waarschijnlijk ook een deel van de planeten.
Common misconception. Als een ster implodeert tot een zwart gat, verandert zijn massa niet. De planeet blijft dus gewoon rondjes draaien. Mensen hebben zo het idee van een "alles-aanzuigend" zwart gat, terwijl je nog steeds gewoon moet kijken naar de massa van het ding...

De planeten zouden dus gewoon blijven doordraaien, of als de ster massa verliest wegdrijven...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Lot planeten van gestorven ster...

Bedankt voor de reacties!

Berichten: 382

Re: Lot planeten van gestorven ster...

317070 schreef:Common misconception. Als een ster implodeert tot een zwart gat, verandert zijn massa niet. De planeet blijft dus gewoon rondjes draaien. Mensen hebben zo het idee van een "alles-aanzuigend" zwart gat, terwijl je nog steeds gewoon moet kijken naar de massa van het ding...

De planeten zouden dus gewoon blijven doordraaien, of als de ster massa verliest wegdrijven...
Overigens dat is iets wat ik me altijd al afvraag, een zon gebruikt kernfusie. Op een gegeven moment is het niet meer mogelijk dat er uit de energie die atomen bezit energie wordt gewonnen, inplaats van dat het energie kost. Dat moment kan toch niet komen, omdat als een zwart gat, als hij al ergens energie voor gebruikt, al die energie toch kan halen uit de energie die hij naar zicht toe trekt?

Verduidelijking: Gebruikt een zwart gat energie, en zoja: kan die energie dan opraken? (achtergelaten dat een zwartgat kan ophouden door hawking-straling)

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lot planeten van gestorven ster...

kleine fysicus schreef:Overigens dat is iets wat ik me altijd al afvraag, een zon gebruikt kernfusie. Op een gegeven moment is het niet meer mogelijk dat er uit de energie die atomen bezit energie wordt gewonnen, inplaats van dat het energie kost. Dat moment kan toch niet komen, omdat als een zwart gat, als hij al ergens energie voor gebruikt, al die energie toch kan halen uit de energie die hij naar zicht toe trekt?

Verduidelijking: Gebruikt een zwart gat energie, en zoja: kan die energie dan opraken? (achtergelaten dat een zwartgat kan ophouden door hawking-straling)
De zon gebruikt kernfusie om energie uit te stralen (in de vorm van licht). Hoe het komt dat als een ster 'op' is hij opblaast, weet ik niet, en heb ik dus opgezoch op wiki. Blijkbaar verplaatst de kernfusie zich meer en meer naar de buitenkant van een ster => hogere temperaturen => opzwellen.

Maar een zwart gat straal helemaal geen energie uit (Hawking daar gelaten), dus hij moet er helemaal geen maken om dat verlies te compenseren. Dus kan zijn energie niet opraken, hij verbruikt er ook geen.

Overigens 'gebruiken' de sterren geen energie. Ze maken enkel licht. Een zwart gat maakt zelfs geen licht...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 382

Re: Lot planeten van gestorven ster...

317070 schreef:De zon gebruikt kernfusie om energie uit te stralen (in de vorm van licht). Hoe het komt dat als een ster 'op' is hij opblaast, weet ik niet, en heb ik dus opgezoch op wiki. Blijkbaar verplaatst de kernfusie zich meer en meer naar de buitenkant van een ster => hogere temperaturen => opzwellen.

Maar een zwart gat straal helemaal geen energie uit (Hawking daar gelaten), dus hij moet er helemaal geen maken om dat verlies te compenseren. Dus kan zijn energie niet opraken, hij verbruikt er ook geen.

Overigens 'gebruiken' de sterren geen energie. Ze maken enkel licht. Een zwart gat maakt zelfs geen licht...
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Overigens 'gebruiken' de sterren geen energie.
Bij kernfusie wordt energie gewonnen als twee lichtere atomen met elkaar fuseren. De grens tussen licht en zwaar licht bij ijzer. Als je ander elementen die 'boven' ijzer liggen gaat fuseren dan kost het energie. Op een gegeven moment zijn alle lichtere atomen gefuseerd in de kern van de zon, vervolgens moeten ze zwaardere kernen gaan fuseren, dit kost echter wel energie. Als deze energie op is, dan komt een ster aan het einde van zijn bestaan en zal hij bijvoorbeeld opzwellen.
Ze maken enkel licht.
Buiten licht heeft onze zon nog wel wat meer belangrijke eigenschappen, beste vriend! :eusa_whistle:

Met vriendelijke groet,

Niek
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer