Weerstand

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Weerstand

Heb je onderwater wel of geen weerstand?

Ik had namelijk een discussie met iemand. Maar er werd beweerd dat je onderwater geen weerstand is.

Ik weet eigenlijk zeker van wel.

Alleen weet ik niet hoe ik dit moet bewijzen.

Wie weet het wel??

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Weerstand

Heb je het dan over elektrische weerstand, of een andere vorm van weerstand? Het "medium" water heeft ook een elektrische weerstand, de grootte ervan is sterk afhankelijk van ionen (zoals zoutgehalte).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Weerstand

Gewoon weerstand in water, volgens me trainer is dat er helemaal niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Weerstand

Weerstand tegen beweging, zoals "luchtweerstand" in de lucht? Natuurlijk is er wel weerstand in water, anders zou je niet zoveel moeite moeten doen om vooruit te geraken bij het zwemmen! Als je nog iets anders bedoelt, moet je het toch even duidelijker uitleggen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Weerstand

Als je in water een bepaalde snelheid hebt en je daarna zonder aandrijving laat voortbewegen, zul je afremmen en uiteindelijk tot stilstand komen. Ik neem de snelheden ten opzichte van het water. Omdat het water ook in beweging kan zijn t.o.v. een ander vast punt, zoals een stromende rivier.

Dit is het onomstotelijk bewijs dat je wrijvingsweerstand in water hebt. Wie dit ontkent, ontkent de wetten van Newton :eusa_whistle:

Berichten: 23

Re: Weerstand

Misschien had diegene iets gelezen over de Paradox van d'Alembert ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Weerstand

Gaat dit om zwemcompetitie? Want hoewel er onder water wel degelijk weerstand/wrijving is, is deze een heel stuk minder dan in lucht. Daarom dan ook dat de meeste zwemmers zo veel mogelijk onder water willen blijven, tot het extremum dat volledige wedstrijden onder water gezwommen werden (waarna de praktijk verboden werd :eusa_whistle: ).

Dus vanuit dat perspectief wordt dit wel eens (onterecht) gezegd.

Dat er wel degelijk weerstand is, is niet moeilijk aan te tonen. Duw maar eens een vlakke hand vooruit door het water, dit is veel moeilijker dan in lucht => er is weerstand. Als je je hand plat houdt, dan is dat weliswaar gemakkelijker dan in lucht, en van dit maken zwemmers gebruik.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer