Lymeborreliose oorzaak van doodgeboren pups?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Lymeborreliose oorzaak van doodgeboren pups?

Ik hoop dat ik het hier mag vragen of dat een moderator het anders wil verplaatsen naar de juiste rubriek.

Een bevriende fokker heeft een nest pups gehad (6 stuks) die allemaal overleden zijn. Er is autopsie gedaan maar geen doodsoorzaak gevonden.

Nu hoorde zij na de dekking dat de reu behandeld is voor Lymeborreliose. Wat zoeken op internet leverde op dat het in het sperma aanwezig zou kunnen zijn. Of overdracht via seksueel contact mogelijk is, is niet aangetoond.

Is er iemand die weet of een besmetting met Lyme bij de reu kan zorgen voor aangeboren afwijkingen en/of een dodelijke afloopt kent bij pups?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lymeborreliose oorzaak van doodgeboren pups?

Hier geeft men duidelijk aan dat in vrouwtjes muizen die besmet zijn met lyme, dat deze dit niet aan het nageslacht door zullen geven. Niet via de eicel en ook niet via de placenta. De nakomelingen lijken alleen besmet te kunnen worden met lyme als deze daadwerkelijk door een met lyme besmette teek worden gebeten.

Het lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk dat lyme hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Als we er van uit zouden gaan dat de reu dit door zou kunnen geven dan zou de teef dit helemaal moeten kunnen. Echter dit blijkt dus niet het geval te zijn, derhalve ben ik dus ook geneigd om te concluderen dat deze pups niet met lyme besmet waren (en dit dus ook niet door lyme is gebeurd).

Het zou interessant zijn om te weten of de reu en/of teef eerder dergelijke problemen hebben gehad, dit zou kunnen wijzen op een genetisch defect. Echter een lethaal genetisch defect zou bij een autopsie normalieter aan het licht moeten komen door een abnormale anatomie te laten zien. Daar dit dus niet het geval lijkt te zijn zouden er bepaalde gifstoffen in de omgeving hebben kunnen zitten die voor de dood van de pups verantwoordelijk zijn geweest. Echter dit lijkt me nog onwaarschijnlijker dat een fokker dit laat gebeuren, het gaat hier per slot van rekening om (een gedeelte van) de broodwinning van iemand.

In het kort, waarschijnlijk geen lyme wat het wel zou kunnen zijn is me een compleet raadsel.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer