Aggregatietoestand van glas

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Aggregatietoestand van glas

Is glas een vloeistof of een vaste stof. Vroeger heb ik geleerd dat het een vloeistof is of blijft?

Berichten: 67

Re: Aggregatietoestand van glas

Ik heb ook ooit eens gehoord dat glas een vloeistof is. Naar het schijnt kan je dat bij heel oude ramen van huizen heel duidelijk zien. Beneden zou het glas dikker zijn dan bovenaan. Volgens mij kan je het een beetje vergelijken met een dikke saus. Dat is ook vloeibaar , maar de kracht (zwaartekracht bijvoorbeeld) om het te doen vervormen of verplaatsen is groter dan bij water...

Greetz

Draco

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Aggregatietoestand van glas

onderkoelde vloeistof als ik me niet vergis
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: Aggregatietoestand van glas

Dat klopt inderdaad noortje.

Berichten: 67

Re: Aggregatietoestand van glas

onderkoelde vloeistof als ik me niet vergis
Onderkoeld, is dat dan gewoon gestold? Hmmm, nu ik nog net iets verder denk... Wss nie gestold he, anders zou 't nie meer vloeibaar zijn. Maar het is dus wel een feit dat glas vloeibaarder wordt als je het op hoge temperatuur opwarmt (denk maar aan glazenblazers...)

Greetz

Draco

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Aggregatietoestand van glas

een onderkoelde vloeistof is een stof die na afkoeling niet kristaliseerd, dus amorf is
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: Aggregatietoestand van glas

Ga even Noortje anvullen: Een onderkoelde vloeistof is een vloeistof bij lage temperatuur waardoor de viscositeit (stroperigheid) vrijwel constant is geworden. Bovendien, doordat het zo snel is afgekoelt, is er geen tijd meer om rustig uit te kristaliseren (kost enige tijd) en wordt het materiaal amorf. Er bestaan glassoorten die wel redelijk langzaam zijn afgekoeld (ondermeer Zerodur) maar deze worden vaak niet onder de materiaalgroep van "glazen" gerekend maar meer in de "keramieken"

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Aggregatietoestand van glas

Is glas een vloeistof of een vaste stof. Vroeger heb ik geleerd dat het een vloeistof is of blijft?


Dat men vroeger dacht dat glas vloeibaar zou blijven is achterhaald. Glas is gewoon vaste stof. En dat blijft het bij ca. 20 graden.

Maar wat vroeger wel eens over het hoofd werd gezien is dat men geen grote glazen kon maken. De stukjes glas die werden gebruikt waren van kroonglas. Dit kroonglas wordt vervaardigd door een bel met glas op een buis en wordt rondgedraaid. Dit geeft een ronde glasplaat met een dikker midden dan buitenkant.

Om de ruiten dan meer stevigheid en draagkracht te geven werden de brede delen onderaan gezet met de brede kant naar beneden.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 259

Re: Aggregatietoestand van glas

Ja dat is leuk bedacht, en dat werd idd gedaan, maar zo verklaar je niet waarom glas vloeieigenschappen heeft bij kamertemperatuur. Je kunt deze gewopon meten hoor.

Re: Aggregatietoestand van glas

¨ Definitie van glas: glas is een amorf,homogeen, transparant materiaal bestaande uit een mengsel van silicaten. Geen enkele chemische stof kan glas aantasten, behalve fluorwaterstofzuur, wat dan ook gebruikt wordt om glas te etsen.

Het is een onderkoelde vloeistof en heeft geen smeltpunt, bij een opwarming ondergaat het een verwerkingtraject.

bij het verstoren van deze onderkoelde situatie kan het kristalizeren

Re: Aggregatietoestand van glas

het is heel eenvoudig: glas bevindt zich bij kamertemperatuur in de glastoestand! dit komt omdat men het zo vlug heeft afgekoeld dat het niet de tijd krijgt om uit te kristalliseren. De glastoestand is een vaste toestand waarbij er toch mogelijkheid is voor de atomen om zich te verplaatsen het is dus een soort vaste vloeistof.

Re: Aggregatietoestand van glas

Als glas een vloeistof is, waarom geleid het dan geen elektrische stroom?

Re: Aggregatietoestand van glas

Er zijn erg weinig vloeistoffen die stroom geleiden. Een er van (en naar mijn weten de enige) is kwik.

Zelfs water geleid geen stroom, in zijn zuivere vorm althans (demiwater (=gedemineraliseerd water)).

Als het vervuild is met bv zout (zoals bijna al het water een ook dat uit de kraan) geleid het in beperkte maten wel stroom. Hierbij ontleed het water dan echter in waterstof en zuurstof.

Wat je weer kunt gebruiken om raketten de ruimte in te schieten.

RAKETTEN VLIEGEN DUS OP WATER ;-)

Oja, over glas. Als glas heel oud wordt kristalliseerd het uiteindelijk wel. Zo wordt er wel eens glaswerk uit de Romijnse tijd gevonden. Maar dat is dan helemaal dof geworden en ook bros.

Melchior

Berichten: 81

Re: Aggregatietoestand van glas

Anonymous schreef:¨       Definitie van glas: glas is een amorf,homogeen, transparant materiaal bestaande uit een mengsel van silicaten.  Geen enkele chemische stof kan glas aantasten, behalve fluorwaterstofzuur, wat dan ook gebruikt wordt om glas te etsen.

Het is een onderkoelde vloeistof en heeft geen smeltpunt, bij een opwarming ondergaat het een verwerkingtraject.

bij het verstoren van deze onderkoelde situatie kan het kristalizeren
Glas kan ook aangetast worden door gesmolten natriumhydroxide.

[/b]

Berichten: 717

Re: Aggregatietoestand van glas

Ahem, ik heb een opleiding gevolgd tot glasblazer (van zo'n 4 jaar) en kan nog wel wat leuke dingetjes opsommen. Zoals bijvoorbeeld de verscheidenheid aan stoffen die glas aan kunnen tasten. Er zijn er vele, maar de een lost glas beter op dan de andere. De tijdsduur is vooral belangrijk.

Glas is een vloeistof, maar wel een dikke. De afkoelsnelheid heeft hier geen invloed op. Het wordt ook niet kristallijn bij extreem lage temperaturen, het blijft een vloeistof. Echter wel met een sterk varierende stroperigheid. Glas wordt steeds dunner naarmate het heter wordt. We zijn steeds beter geworden in glas maken, maar vooral oud glas (in NL noemen we het regelmatig Belgisch glas :wink: ) zakt uit en vervormd. Het glas van tegenwoordig is dik genoeg (qua viscositeit) om niet te kruipen (vervormen onder eigen gewicht).

Kristalglas is geen kristallijne stof maar gemaakt van zuiver kwarts(kristal). Deze glassoort is de hardste soort en smelt (of beter verweekt tot verwerkbare dikte) bij de hoogste temperatuur van alle glassoorten. Het heeft ook de hoogste chemische resitentie. Het wordt ook wel hard-glas (is wat anders dan gehard glas) genoemd. De tegenhanger is de goedkoopste glassoort, zachtglas. Verweekt bij zo'n 650 graden celcius, kan slecht tegen temperatuur schokken (60-100 C) en heeft een matige (in verhouding tot kristalglas) chemische resistentie. Zelfs water tast het glas aan.
Als glas heel oud wordt kristalliseerd het uiteindelijk wel
Het heet ontglazen. Dat gebeurt ook bij langdurig verhitten. De toegevoegde carbonaten verdwijnen op den duur uit het glas en de SiO krijgt weer kans tetraëders te vormen.

Ik wist niet dat dat ook op den duur kan gebeuren. Dan zouden de moleculen moeten breken en nieuwe moleculen gevormd moeten worden.

Reageer