Zanger haalt laagste toon ooit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Zanger haalt laagste toon ooit

nu.nl bericht over een opmerkelijk wereldrecord van de Amerikaanse gospelzanger Roger Menees: "[hij] heeft deze week een certificaat ontvangen van Guinness World Records met de vermelding van de laagste toon die ooit door een mens is voortgebracht. Menees haalde een toon van 0,393 hertz - een zeer lage fis. Het vorige record stond op 0,797 hertz."

Kan een mens die lage toon produceren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Zanger haalt laagste toon ooit

Kan een mens die lage toon produceren?


Ik weet niet wat je van dit topic verwacht. Blijkbaar kan het.

Berichten: 1.116

Re: Zanger haalt laagste toon ooit

Kan een mens die lage toon produceren?
Wellicht kan een mens deze produceren. Maar deze zelf horen, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Zanger haalt laagste toon ooit

Ik weet niet wat je van dit topic verwacht. Blijkbaar kan het.
Ik twijfel er niet aan dat het Guinness boek iets heeft opgeschreven, in zoverre ben ik het met je eens. Ik vraag me alleen af wat het in fysische termen betekent: hoe hebben ze het gemeten en waarom noemen ze het een toon? Een piekje in het FFT-spectrum is nog geen toon. Klikken met een frequentie van 0,393 Hz geeft een piekje, maar dat noem ik geen toon. Wat was de afsnijfrequentie van de microfoon, zou de microfoon een sinus van 0,393 Hz registreren? En hoe komt het dat het vorige record met een octaaf gebroken werd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zanger haalt laagste toon ooit

Kan een mens die lage toon produceren?
Ja maar, omdat f < 15 Hz, is dit infrageluid wat mensen niet kunnen waarnemen maar grote zoogdieren wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Zanger haalt laagste toon ooit

Ja maar, omdat f < 15 Hz, is dit infrageluid wat mensen niet kunnen waarnemen maar grote zoogdieren wel.
Dat is een bijkomstigheid die het Guinnessverhaal nog onwaarschijnlijker maakt. De zanger is inderdaad doof voor die toon en schijnt er desondanks in te slagen om tot op drie decimalen toonvast te zingen (0,393 Hz). Zou hij feedback krijgen van een olifant?

Los daarvan vind ik het niet plausibel dat een mens zijn stembanden elastisch laat slingeren met een frequentie van 0,393 Hz. In de luchtspleet tussen de stembanden lijkt me een Bernoulli-effect met een spontane periode van 2,5 sec (=0,393 Hz) onwaarschijnlijk langzaam. Zeker als je op de opname hoort dat hij er een opvallend rasperig geluid van circa 3 Hz bij produceeert.

En de golflengte van de geluidsgolf, 800 meter, is ruim drie grootteordes te groot om de luchtpijp of mondholte als klankkast te gebruiken, dat is ook een beetje vreemd.

Moderator: dit bericht was bestemd voor de categorie Natuurkunde. Kan hij verplaatst worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zanger haalt laagste toon ooit

Deze lijkt ertussen geglipt te zijn... Bij dezen verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Zanger haalt laagste toon ooit

jkien schreef:Zeker als je op de opname hoort dat hij er een opvallend rasperig geluid van circa 3 Hz bij produceeert.

En de golflengte van de geluidsgolf, 800 meter, is ruim drie grootteordes te groot om de luchtpijp of mondholte als klankkast te gebruiken, dat is ook een beetje vreemd.
Vermoedelijk is dat geen mooie sinus maar een reeks pulsen of een soort verschilfrequentie.

Maar ik betwijfel dat jij gelijk wat kan beoordelen via youtube. Welk luidspreker of installatie is in staat dit te verwerken? Men duwt hier cut-offs in om de rommel weg te filteren.

Er bestaan wel meetmicrofoons die zo laag kunnen meten.

http://www.bksv.com/Products/TransducersCo...hones/4193.aspx

Of dit bestaat in audiomicrofoons betwijfel ik, maar weet dit niet 100% zeker (lijkt mij zelfs onwaarschijnlijk aangezien dit alleen maar problemen kan meebrengen).

Het klopt wel dat in het Guinness Book meer dingen staan met een vraagteken.

Zo is er een Guiness Book attest voor de stilste plek op aarde bij -9,x dB (ik weet niet meer juist hoeveel die decimaal x was, ik denk -9.3 dB).

Dat is niets meer dan een Amerikaans lab (dode kamer) dat graag wat show verkocht denk ik, en het Guinness Book dat zo'n getalletje nog niet had.

Tussentijds heb ik een meting ergens gezien van een Engelse (dacht ik dat het Engels was) dode kamer met een cijfer rond de -12 dB (helemaal niet bedoeld voor het Guinness Book), en is dat vermoedelijk gewoon een meting van de Brownse beweging, die zich overal voordoet in ruimtes met voldoende isolatie en absorptie. Mijn vraag is trouwens eerder: "Hoe meet men dit?"

http://en.wikipedia.org/wiki/Brownian_motion

Animatie: http://galileo.phys.virginia.edu/classes/1...n/brownian.html

Die 3 decimalen lijkt mij geen probleem, in deze zin dat het een logaritmische schaal is en vermoedelijk een of andere centerfrequentie met een bepaalde bandbreedte.

Dus ik stel mij hier ook de vraag wat men juist bedoeld met toon ...... Dat getal zal wel ergens mee kloppen, maar met wat?
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Zanger haalt laagste toon ooit

Deze 18 geluidsfragmenten geven me een beter idee van waar het om gaat. Duidelijk niet om een zuivere sinus, het is wel een soort zangtoon.

De geschiedenis van het Guinness record voor de laagste toon wijst trouwens op grote sprongen (vaak een oktaaf, soms meer) in de zangtechniek: ;)

1983 C1 = 32 Hz, JD Sumner

1984 B-1 = 15 Hz ("8 noten onder A0"), Dan Britton

2002 C-2 = 8 Hz, Tim Storms

2008 G#-5 = 0.797 Hz, Tim Storms verbetert zichzelf

2010 G-6 = 0.393 Hz, Roger Menees

(noot/frequentie-conversies uitgevoerd met music calculator)

Van het 2008-record zijn enkele gegevens van de meting bekend, het ging om de laagste frequentie in een FFT spectrum. 1

Reageer