dauwpuntslijn in co2 omgeving

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.934

dauwpuntslijn in co2 omgeving

https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/17 ... alte-lucht geeft een mooie dauwpuntslijn voor lucht.
die lijn geeft aan hoeveel water er maximaal kan zitten per m3 lucht bij een bepaalde temperatuur.
Nu is het zo dat ik voor een bepaalde berekening aan het vergistingsproces van bier moet weten hoeveel waterdamp er ontsnapt uit het bier per geproduceerde hoeveelheid koolzuur tijdens de gisting. Dus ik heb dan de dauwpuntscurve nodig van koolzuur ipv lucht.
nu kan ik me voorstellen dat dat in principe gewoon dezelfde curve is omdat het feitelijk een eigenschap is van water (dampspanning als functie van de temperatuur) en niet zozeer van lucht of koolzuur omdat de gasmoleculen elkaar immers nauwelijks zien.
kan iemand daar iets zinnigs over zeggen of ik die dauwpuntscurve van lucht mag gebuiken. of heeft iemand een link naar zo'n tabel voor koolzuur?
verzadigd.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.987

Re: dauwpuntslijn in co2 omgeving

Je kunt inderdaad de curve voor waterdamp in lucht (of waterdamp zonder welk gas dan ook) gebruiken.
Dit is een goede benadering voor de maximale dampspanning.

Berichten: 3.934

Re: dauwpuntslijn in co2 omgeving

mooi. dank je.
het verklaart denk ik ook mooi waarom en hoeveel water condenseert in een compressor. in mijn geval is dat een compressor om koolzuur re comprimeren. Die comprimeert naar 20 BAR. per 1000 liter koolzuur komt er dan al snel ca 20 gram water vrij. Ik weet niet of je bij 20 BAR nog steeds mag veronderstellen dat de watermoleculen de Co2 niet zien? ze zitten dan feitelijk nog maar een factor 2.7 dichter bij elkaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.987

Re: dauwpuntslijn in co2 omgeving

De maximale dampdruk neemt wel af als je geen zuiver water hebt maar een mengsel, volgens de wet van Raoult.

Reageer