ijzerperchloride

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 97

ijzerperchloride

Hoi

Ik gebruik net -zoals velen- FeCl3 om printplaten te etsen dwz het FeCl3 lost het blootliggende koper op. Na een tijdje is dit verzadigd. Kent iemand een makkelijke manier om dit koper er terug uit te halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: ijzerperchloride

Om te beginnen even muggenziften: FeCl3 is gewoon ijzerchloride, of beter: ijzer(III)chloride, niet ijzerperchloride.

Je kan denk ik het beste een redox reactie gebruiken. In oplossing bevindt zich o.a. Cu2+. Dit reageert met reductoren als:

ijzer (staalwol of ijzervijlsel) en andere minder edele metalen

sulfiet en thiosulfaat (gewoon het natrium of ammoniumzout gebruiken).

Deze reductor toevoegen en het koper zal neerslaan als een fijn poeder of koperslib.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 97

Re: ijzerperchloride

bedankt voor de reactie maar

Het etsbad wordt gemaakt met water en FeCl3 korrels. daarin wordt dus koper opgelost.

Als ik dit etsbad een tijd laat staan ligt er op de bodem al een bezinksel.

Wat is dit dan?

Daarboven staat dan groenkleurig water.

Moet ik dan eerst dit groenkleurig water afgieten en hier dan wat ijzer bijdoen of????

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: ijzerperchloride

Door het oplossen van FeCl3 onstaat een oplossing met Fe3+ ionen. Deze reageren in een redox reactie met het koper:

2Fe3+ + Cu -> Cu2+ + 2Fe2+

De koper en ijzer(II) ionen zijn blauwgroen resp. groen gekleurd in oplossing, dus dat is verklaard. Als je alleen zuivere stoffen zou gebruiken en een niet al te geconcentreerde oplossing gebruikt zou er geen neerslag mogen ontstaan.

Echter, als je leidingwater gebruikt zullen er wel wat carbonaten en bicarbonaten mee oplossen, zodat een deel van hte koper en ijzer neerslaat.

Als je alleen koper wilt winnen zal je het bezinksel moeten verwijderen.
β-Damascenon en maneschijn

Re: ijzerperchloride

Het neerslag waar KolonelvonKlink over schrijft is praktisch zeker CuCl. het onoplosbare chloride van eenwaardig koper. In de praktijk van het etsen van koperdiepdruk rollen noemde men dat het witetsen.

Het CuCl kan eventueel ook sedimenteren als een geelgroen neerslag. Om dit wit-etsen te verhinderen moet men de hoeveelheid vrij zuur in de FeCl3 oplossing onder controle houden. Het witetsen is storend omdat het normale etsen daardoor wordt vertraagd. Je kan het een vorm van passivering noemen. H. Zeilmaker

Reageer