Bepalen kinetische energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Bepalen kinetische energie

Wie kan mij helpen bij onderstaand probleem.

Een projectiel van 100 gram wordt met een bepaalde snelheid weggeslingerd.

Ik wil nu weten of het projectiel op een afstand van 2,5 meter nadat het weggeslingerd is een kinetische energie heeft van 7,5 Joule.

Ik heb geen apparatuur die de snelheid van het projectiel zou kunnen meten. (Of hebben ze dit in scholen)

Wat ik wel weet is dat je met een energie van 7,5 joule een voorwerp van 15kg 1m kunt verplaatsen in 1 seconde.

Stel nu dat ik een voorwerp van 15 kg plaats op een afstand van 2,5 meter.

Dit voorwerp staat op wieltjes die een verwaarloosbare wrijvingsweerstand hebben.

Als ik nu mijn projectiel richt op het voorwerp en het afschiet en het voorwerp verplaatst zich niet in 1 seconde over een afstand van 1meter kan ik dan besluiten dat het projectiel geen kinetische energie ontwikkeld van 7,5 joule of zie ik iets over het hoofd.

Berichten: 26

Re: Bepalen kinetische energie

Dit werkt alleen als de hoek van inslag exact gelijk met de bewegingsrichting van het doel is. Er is dan geen verticale component.

Zo niet, dan zul je ook de exacte hoek moeten kennen om de berekening te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bepalen kinetische energie

Ik heb geen apparatuur die de snelheid van het projectiel zou kunnen meten. (Of hebben ze dit in scholen)
Met een beetje geluk beschikt jouw school over Coach, en dan kun je er videometing op loslaten.
Wat ik wel weet is dat je met een energie van 7,5 joule een voorwerp van 15kg 1m kunt verplaatsen in 1 seconde.
Dit is betrekkelijk kromme natuurkundetaal, je bedoelt dat een voorwerp van 15 kg bij een snelheid van 1 m/s een kinetische energie van 7,5 J heeft.
Als ik nu mijn projectiel richt op het voorwerp en het afschiet en het voorwerp verplaatst zich niet in 1 seconde over een afstand van 1meter kan ik dan besluiten dat het projectiel geen kinetische energie ontwikkeld van 7,5 joule of zie ik iets over het hoofd.
Ja, namelijk
  1. dat bij een botsing niet per se alle (kinetische) energie netjes behouden blijft in die vorm. Behoud van impuls werkt dus beter hier.
  2. dat je "voorwerp" van 15 kg niet instantaan een snelheid van 1 m/s kan krijgen, en dus ook niet in die eerste seconde na de botsing 1 m kan afleggen
  3. dat je zonder fatsoenlijke meetapparatuur ook niet zonder een fout van tientallen procenten een tijdsspanne van 1,0 s gaat meten.
sarek schreef:Dit werkt alleen als de hoek van inslag exact gelijk met de bewegingsrichting van het doel is. Er is dan geen verticale component.

Zo niet, dan zul je ook de exacte hoek moeten kennen om de berekening te maken.
valt in zoverre mee dat als er maar horizontaal wordt afgevuurd die verticale snelheidscomponent die het projectiel onderweg al vallende ontwikkeld toch wordt "opgevangen" door de ondergrond, en niet in horizontale snelehid zal worden omgezet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer