Preekstoel!?!

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Preekstoel!?!

Dat was een hele wandeling, daar in Noorwegen: 3800 meter klauteren over rotsen, en 608 meter omhoog.

Maar een uitzicht over het Hardangerfjord, waanzinnig!! (Grieg, ik begrijp je muziek nu nog beter) Maar goed,

stel ik had niet allen genoten van het uitzicht, maar ik was gesprongen, 608 meter de diepte in, het water van het fjord in. In de praktijk zal het er op neerkomen dat je te pletter op het water valt, af onderweg al niet genoeg adem kunt halen, maar nee, een mooie snoekduik, zich plezierig openend water, en een elegante draai naar boven....

had ik dan caissonziekte, dwz, hoe diep was ik gekomen? Ga je dan verder dan 5 à 6 meter het water in?

Wat is de snelheid waarmee je het water induikt? Ik ben hier toch wel benieuwd naar, en mijn wiskundelessen zijn al weer heel lang geleden.... Een fijn puzzeltje hoop ik! Groeten, Gonnie. ;)

Berichten: 4.246

Re: Preekstoel!?!

Wat is de snelheid waarmee je het water induikt?
Gebruik een energiebalans.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 1.116

Re: Preekstoel!?!

Tja, ik denk eerder dat dit natuurkunde heet. We kunnen waarschijnlijk nooit helemaal zuiver voorspellen met welke snelheid jij ging. Van een dergelijke hoogte heb je waarschijnlijk al snel dat luchtweerstand e.d. mee gaan tellen.

Overigens lijkt met dit geen volledig ongevaarlijke toer. In het beroerdste geval kun je hier dood aan gaan, een dwarslaesie oplopen of ruptuur van holle organen en trommelvlies oplopen.

Ja, als je van 600m hoogte komt, moet je toch wel heel snel reageren in het water wil je niet meer dan 5 à 6 meter diep gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Preekstoel!?!

Eigenlijk is het simpel, water gedraagt zich als water als je niet van te hoog springt. In ieder geval, als je van 600m valt kun je eigenlijk net zo goed op beton vallen. Je valt net zo zacht. (en komt eigenlijk nog niet diep onder water, ik geef je een metertje ofzo) Na de landing ga je waarschijnlijk wel als een baksteen naar beneden.

Ze hebben bij brainiac nog de test gedaan, en daar kwamen ze uit dat het bij 50m al niet veel verschil meer maakte.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 49

Re: Preekstoel!?!

JWvdVeer schreef:Tja, ik denk eerder dat dit natuurkunde heet. We kunnen waarschijnlijk nooit helemaal zuiver voorspellen met welke snelheid jij ging. Van een dergelijke hoogte heb je waarschijnlijk al snel dat luchtweerstand e.d. mee gaan tellen.

Overigens lijkt met dit geen volledig ongevaarlijke toer. In het beroerdste geval kun je hier dood aan gaan, een dwarslaesie oplopen of ruptuur van holle organen en trommelvlies oplopen.

Ja, als je van 600m hoogte komt, moet je toch wel heel snel reageren in het water wil je niet meer dan 5 à 6 meter diep gaan.
http://www.youtube.com/watch?v=4uHkyMh9FW4

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Preekstoel!?!

Ik zie dat het wateroppervlak gebroken wordt door een waterstraal, of zie ik dat fout?

Wel een belachelijke hoogte. ;)
dus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Preekstoel!?!

stel ik was gesprongen, ... hoe diep was ik gekomen? Ga je dan verder dan 5 à 6 meter het water in?
Gebruik een energiebalans.
Het is niet realistisch om de wrijving te verwaarlozen, maar toch een interessante rekensom. Dan geldt:

ρ·g·h = (ρw-ρ)·g·d

zodat d/h = 1/((ρw/ρ)-1)

(waar h=valhoogte, d=duikdiepte, ρ=soortelijk gewicht, w=water)

De duikdiepte hangt dan af van het drijfvermogen:

Een houten pop met ρ=0.5·ρw duikt 600 m na een val van 600 m.

Een pop met ρ=0.9·ρw duikt 6000 m na een val van 600 m.

Stel een mens heeft met volle longen ρ=0.9·ρw aan het wateroppervlak. Met hem zal het nog slechter aflopen dan met de pop met constante ρ=0.9·ρw, want op een diepte van enkele tientallen meters zal zijn longinhoud zover samengeperst worden dat zijn lichaam zwaarder wordt dan water, zodat het hopeloos naar oneindige diepte zinkt.

Reageer