Bestaan er stoffen die licht kunnen absorberen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Bestaan er stoffen die licht kunnen absorberen

Mijn vraag is eigelijk of het mogelijk is dat een materiaal licht kan absorberen en dan weer afgeven.

Ik heb zo in mijn kamer enkele zo van die sterretjes hangen die 's nachts licht afgeven.

Maar het zou toch een perfecte uitvinding zijn of ontdekking moest er iets bestaan dat je kunt oplaten dmv elektriciteit en dan afgeven als licht of zoiets. zoals zo'n sterretje. Maar dan laten afgeven op het moment dat jijzelf dat wil. Is dat mogelijk ? welke stoffen asorberen licht ? (als die bestaan)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Bestaan er stoffen die licht kunnen absorberen

Men spreekt over een fluoriserende stof, als er licht op valt en daarbij electronen in een hogere energietoestand brengen en die pas na een bepaalde tijd weer terugvallen (en dan weer een foton uitzenden (licht)). De tijd weet ik niet precies maar was iets van microseconden. Hoe groter die tijd hoe leuker natuurlijk omdat je er dan lekker kan van genieten.

Dit verval is een qwantumeffect in is niet te controleren. Een manier om het op commando te doen is dan ook niet mogelijk.

Maar er zijn nog meerdere stoffen die spontaan licht geven, Zo heb je witte fosfor, deze stof oxideerd bij lucht (brand) en geeft zo licht af. En bepaalde radiumzouten. Deze werden vroeger in horloges gebruikt. Maar dit is een vervalproces waarbij straling vrijkomt. Curry vond dit ook zeer interessant maar heeft het met de dood moeten bekopen. Volgens mij is het Ra-228 en heeft een halfwaarde tijd van 6.7 jaar. en daarbij komt beta-straling (electronen) vrij.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bestaan er stoffen die licht kunnen absorberen

Mijn vraag is eigelijk of het mogelijk is dat een materiaal licht kan absorberen en dan weer afgeven.
Dat doen alle stoffen, licht kan niet afgebogen worden, licht is in feite energie, als dit (als een golf) op een stof slaat, kan via het atoom-model van Bohr een atoom van die stof in een hogere energetische toestand komen, ofwel het heeft energie, de meeste stoffen stralen die stoffen weer uit in een fractie van een seconde, maar er zijn ook stoffen (zoals fluor) waardoor het wat langer duurt. Dat noemen we dan fluoriserend.
Maar het zou toch een perfecte uitvinding zijn of ontdekking moest er iets bestaan dat je kunt oplaten dmv elektriciteit en dan afgeven als licht of zoiets. zoals zo'n sterretje. Maar dan laten afgeven op het moment dat jijzelf dat wil. Is dat mogelijk ? welke stoffen asorberen licht ? (als die bestaan)
Als je naar je beeldscherm kijkt gebeurt juist dat. Een electron (elektriciteit) bombardeert een stofje op je scherm (leg een druppeltje op je scherm en je ziet er 3, één rood, een groen en een geel) daardoor krijgt dat atoom een hogere energietoestand, deze energie raakt het weer kwijt door licht uit te zenden.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Bestaan er stoffen die licht kunnen absorberen

Curry vond dit ook zeer interessant maar heeft het met de dood moeten bekopen.


Curry smeer je op je frikandel.

De familie Curie speelde graag met radioactieve stoffen.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Bestaan er stoffen die licht kunnen absorberen

een zwartgat functioneert als een trein. (singulariteit)

en verder komen er weinig fotonen weg als ze op een zwarte voorwerp zijn gedutst.(dan worden ze omgezet in warmte)

Re: Bestaan er stoffen die licht kunnen absorberen

Op de eerste vraag te reageren:

In het groot zijn ze er wel:

Die tuinlampjes met zonnecellen.

Als het donker wordt gaat de energie geleverd door de fotonen op de zonnecel opgeslagen in een accu weer naar een lamp die fotonen uitstraalt.

(wat een zin)

Dus we moeten een materiaal ontwerpen die dezelfde eigenschappen gaat vertonen als zo'n lampje.

Ik denk aan een mengsel (is een idee) van siliciumdioxide met kristallen, siliconengelei en koperplaatjes en materiaal dat licht geeft bij een stroompje.

Het schakelen kan door middel van druk.

Als de druk op het mengsel wordt verhoogd dan ontlaadt het geheel zich en bekomt men licht.

Zonder druk kan het materiaal zich opladen.

Met een miljard euro aan ontwikkelingsgeld kom je er wel ....

Mag het ook een vloeistof zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Bestaan er stoffen die licht kunnen absorberen

men is bezig om licht stil te zetten ("frozen light"), en op een gecontroleerd moment weer uit te laten zenden. Men is op dit moment echter nog niet verder gekomen dan zo'n paar meter per seconde voor de snelheid van het licht, en enkele microseconden vasthouden (geloof ik... is al weer een tijdje geleden dat ik het afstudeerpraatje hierover bijgewoond heb)

een vakgroep aan de Universiteit van Twente doet hier onderzoek naar:

http://www.tn.utwente.nl/lf/project.php?pr...d=12&submenu=16
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer