Help

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Help

Hoi, ik zit nu in 2 HAVO (In 1ste klas deed ik TL) en ik heb echt moeite met het wiskunde.

Ik snap er niks van. Me ouders zeggen dat ik het gewoon moet vragen

maar dan moet ik tegen de docent eigenlijk zeggen dat ik niks snap ](*,)

En daarom vraag ik het niet..

Kunnen jullie mij misschien helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Help

De meest domme vraag is de niet gestelde vraag.

Je ouders gaven een wijs advies.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Help

Het is inderdaad verstandig om uitleg te vragen aan de leerkracht. Ik kan begrijpen dat je dat niet wilt doen, maar leerkrachten worden betaald om uitleg te geven en doen niets anders liever dan leerlingen helpen met hun problemen. Dus als je er echt niets van begrijpt kan je beter naar de leraar gaan en vragen voor samen een bijles te regelen waarin de leerkracht je alles kan uitleggen.

Je kan hier ook niet geholpen worden als we niet weten met welke onderdelen je problemen hebt.

Berichten: 3

Re: Help

Je kan hier ook niet geholpen worden als we niet weten met welke onderdelen je problemen hebt.
Nou het gaat vooral om sommen zoals dit:

Herleiden: ( * is een Keer teken)

2x * 8y + 7x * 3y = .. ???

En wortels

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Help

Deempieee schreef:Herleiden: ( * is een Keer teken)

2x * 8y + 7x * 3y = .. ???
Je hebt waarschijnlijk de volgorde van de bewerkingen gezien, dan weet je dat je eerst de * moet uiutwerken en dan de +

Als je dus eerst de * uitwerkt dan moet je dus eerst 2x met 8y vermenigvuldigen: de voorgetallen 2 en 8 mag je gewoon vermenigvuldigen met elkaar, x en y kan je niet echt vermenigvuldigen dus dat blijft gewoon xy (die * hoeven we niet steeds te schrijven).

je doet hetzelfde voor de vermenigvuldiging van 7x en 3y, die + daartussenin laten we nog even gewoon staan...

Lukt dat?
---WAF!---

Berichten: 3

Re: Help

Westy schreef:Je hebt waarschijnlijk de volgorde van de bewerkingen gezien, dan weet je dat je eerst de * moet uiutwerken en dan de +

Als je dus eerst de * uitwerkt dan moet je dus eerst 2x met 8y vermenigvuldigen: de voorgetallen 2 en 8 mag je gewoon vermenigvuldigen met elkaar, x en y kan je niet echt vermenigvuldigen dus dat blijft gewoon xy (die * hoeven we niet steeds te schrijven).

je doet hetzelfde voor de vermenigvuldiging van 7x en 3y, die + daartussenin laten we nog even gewoon staan...

Lukt dat?
Dus het antwoord is 16xy + 21xy ? of moet je dat ook nog bij elkaar optellen dat je 37xy krijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Help

of moet je dat ook nog bij elkaar optellen dat je 37xy krijgt?
inderdaad, 16 keer "iets" plus 21 keer ''hetzelfde" -eender wat die "iets" is: in dit geval dus xy- mag je inderdaad bij elkaar optellen, je antwoord klopt.
---WAF!---

Reageer