Magisch vierkant

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Magisch vierkant

Heej allemaal,

Ik vroeg me af, valt er wat te winnen als je een magisch vierkant maakt die groter is dan elke ander dan de gene die op dit moment bestaat?

Indien dat het geval is maak ik een magisch vierkant van 2000x2000...

Gr,

Niels

Berichten: 7.068

Re: Magisch vierkant

Lijkt me niet aangezien er generatiemethodes zijn om magische vierkanten te maken van groter dan een willekeurig opgegeven grootte (zie wiki)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Magisch vierkant

Nee, er zijn simpele algoritmes om magische vierkanten te genereren van willekeurige grootte.

Bijvoorbeeld deze voor oneven afmetingen, en hier staan meer algemene methodes uitgelegd voor iedere afmeting ;) 3.

(edit) oh, te laat ;) Nou ja het kan dus zelfs niet alleen voor groter dan iedere willekeurige grootte, maar exact iedere willekeurige grootte (mits >2).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 5

Re: Magisch vierkant

hmm oke...

Mijn manier staat er in iedergeval niet tussen...

Het is werkelijk de meest simpele en volgens mij de meest magische. en je kan er elke magisch vierkant mee maken die een factor van 4 is, weet alleen nog niet of het ook factor 2 kan of dat hij alles kan als je beetje shuffeld.

je kan namelijk bij mij gewoon blokjes shuffelen en hij blijft magisch:D

Berichten: 2

Re: Magisch vierkant

Inderdaad,

Je kunt voor iedere grootte (= orde) vanaf 3x3 een magisch vierkant maken. Op website www.magischvierkant.nl staan voor iedere grootte één of meer methodes om deze vierkanten zo eenvoudig mogelijk (met behulp van EXCEL) te maken. Er staan vooral veel methodes om meest perfecte magische vierkanten (voor elke veelvoud van 4) te maken en deze magische vierkanten hebben de meest magische eigenschappen (je weet wel: cirkels en andere symmetrische figuren die kloppen door het hele vierkant heen).

Veel plezier!!!

Reageer