Zeewater naar drinkwater met een reactie...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Zeewater naar drinkwater met een reactie...

Hallo allemaal...

Ik had laatst een droom, waarin ik een geniale uitvinding had gedaan om uit zeewater drinkwater te krijgen (ik gooide een stof bij het zeewater en toen kwam er ineens water.(een hele vage droomxD))... Dus nadat ik dat gedroomd heb ging ik even kijken op internet hoe het er voor staat qua dit iets....

Nou heb ik gelezen dat er 2 manieren zijn. ontzilten en omgekeerde osmose...

ik vroeg me af of je ook een reactie kan laten verlopen door bijvoorbeeld een stof bij water toe te voegen, waardoor er o.a. waterstof of waterdamp ontstaat. Misschien kan het met behulp van een redoxreactie ofzo... Of misschien is het mogelijk om natriumchloride uit zeewater te halen doormiddel van een reactie....



Deze vraag is misschien een beetje ruim en vaag, maar ik hoop dat jullie me misschien een handje kunnen helpen.

Groeten uit Friesland...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zeewater naar drinkwater met een reactie...

Hallo spiids,

Het probleem is een beetje dat er in zeewater veel meer zit dan alleen NaCl. Zo zijn er ook grote hoeveelheden SO42- en K+ ionen aanwezig. Je zou dus al een stof moeten hebben die van dit alles een onoplosbare verbinding maakt.

Verder zijn ongeveer alle zouten uit groep Ia en IIa van het periodiek systeem oplosbaar. Hiertoe behoren ook natrium en kalium. Ook de sulfaten zijn goed oplosbaar, die zou je in theorie er wel uit kunnen halen door lood of kwik toe te voegen. In praktijk lijkt me dit echter niet zo'n goeie oplossing ;) (één druppel te veel en je hebt een vergiftiging).

Naar mijn weten zijn er geen stoffen bekend die alle opgeloste ionen kunnen neerslaan. MAAR als je vannacht nog eens over dit onderwerp droomt en je kan ziet toevallig de formule op het potje... dan heb je volgens mij een uitvinding te pakken ;) !
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Zeewater naar drinkwater met een reactie...

Okee.... Jammer...

Maar is er dan ook niet een reactie mogelijk dat de H20(L) wordt omgezet in h2 of h20(g)... ik denk het niet, maar misschien toch wel...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zeewater naar drinkwater met een reactie...

Om van H2O(vl) Afbeelding H2O (g) te gaan moet je gewoon verwarmen. Je zou in principe zeewater kunnen koken en de waterdamp opvangen in bijv. een fles. Als je die dan weer afkoelt heb je zuiver water. Wat je doet is eigenlijk een destillatie van water.

Om van H2O(vl) Afbeelding H2 (g) te gaan kan je een elektrolyse doen. Deze reactie gaat enkel op bij zuiver water (dus niet uit de zee, zelfs niet met gewoon kraantjes water). Waterstofgas kun je echter niet drinken, maar je kan het bijv. gebruiken om een auto aan te drijven.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Zeewater naar drinkwater met een reactie...

hallo....

Weer een ander soort vraag... maar toch ook weer niet... En vindt het zonde om daarvoor een nieuw topic aan te maken...

Als je water gaat verdampen heb je veel energie nodig. Kun je die waterdamp dan ook eerst gebruiken om stoomturbines aan te drijven en vervolgens die stoom nog te gebruiken als drinkwater?? Of is de stoom dan ineens weg...

Ik vroeg me dit af, want je hebt tegenwoordig van die leuke zonneboilers.... Als je daar dan gewoon zout water in gooit heb je En stroom En water....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zeewater naar drinkwater met een reactie...

Natuurlijk kan je de stoom gebruiken om eerst turbines aan te drijven en vervolgens als drinkwater gebruiken. Echter weet ik niet of je genoeg energie uit die turbine kunt halen om je water kokend te houden.

Destillatie van zeewater wordt in de industrie niet toegepast omdat het net zo energie intensief is.
Ik vroeg me dit af, want je hebt tegenwoordig van die leuke zonneboilers.... Als je daar dan gewoon zout water in gooit heb je En stroom En water....
En ook een heleboel afval (NaCl, KCl, Na2SO4, K2SO4 en nog veel meer). Nog een nadeel is dat alles een stuk sneller zal roesten.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer