Rechten en hoeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

Rechten en hoeken

Ik geraak er even niet meer uit... Is een hoek van 180° hetzelfde als een rechte?

Berichten: 24

Re: Rechten en hoeken

Ik geraak er even niet meer uit... Is een hoek van 180° hetzelfde als een rechte?
Ik ben wel nieuwsgierig hoe een hoek van 180 graden er uitziet.

:shock:

Berichten: 866

Re: Rechten en hoeken

Er zullen hopelijk meerdere mensen antwoorden maar ik zou zeggen dat het enige kleine verschil er in bestaat dat er een hoekpunt vastgelegd is.

De drie hoeken van een driehoek zijn samen wel 180° maar dan gaat het over een som en eigenlijk niet over "een hoek" van 180°. Bij het bewijzen van de stelling (som= 180°) komt er wel weer een hoekpunt kijken.

Ben benieuwd wat anderen als antwoord op je vraag zullen geven (en eigenlijk ook wat ze van mijn idee vinden)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Rechten en hoeken

stel ik heb een lijn in de ruimte.(oneindig lang) en ik laat hem ergens een hoek maken van 180 graden, dan is hij niet meer oneindig lang. en stopt hij op het hoekpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Rechten en hoeken

Dan durf ik te zeggen dat deze alsnog oneindig lang is. De lijn is dan echter oneindig lang in 1 bepaalde richting. De andere kant is dan gedefinieerd.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 123

Re: Rechten en hoeken

stel je hebt een rechte lijn van A naar B. Op die lijn plaats je ergens een punt P. Dan geldt hoek tussen AP en PB is 180 graden, toch?
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Rechten en hoeken

Ja klopt, ik denk dat je een hoek eerder moet zien als twee halfrechten die aan mekaar hangen, en je dus een hoek hebt tussen die twee halfrechten. Bij 180° liggen die twee halfrechten dus in mekaars verlengde, maar het blijven dus twee halfrechten ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Rechten en hoeken

Ik geraak er even niet meer uit... Is een hoek van 180° hetzelfde als een rechte?
Deze zaken kúnnen simpelweg niet aan elkaar gelijk zijn omdat je appelen met peren vergelijkt. Een hoek van 180° slaat namelijk helemaal niet op de genoemde halfrechten die dan in elkaar verlengde liggen, maar op de grootte van de hoek ertussen. En een 'grootte van een hoek' kan nooit een rechte zijn, uiteraard.

Berichten: 19

Re: Rechten en hoeken

Even een uitstapje:

de som van de hoeken in een driehoek is 180 graden.

de som van de hoeken in een vierhoek is 360 graden.

de som van de hoeken in een vijfhoek is 540 graden.

etc.

Hoe komt dit? Je maakt van een driehoek een vierhoek door een punt ergens op een van de zijden aan te wijzen waar de hoek gaat komen. Zolang die hoek nog niet zichtbaar is, is die 180 graden. Als je kleiner of groter dan 180 graden maakt, wordt de driehoek pas echt een vierhoek.

Een vierhoek met een van de hoeken 180 graden zou je een ontaarde vierhoek kunnen noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Rechten en hoeken

Ik denk het niet, Rho, want in een hoek komen 2 halfrechten samen, en een vlakke figuur wordt gevormd door lijstukken die één punt gemeenschappelijk hebben. Dus die hoek van 180 graden is daar helemaal niet.

Dus om terug te komen op de TS: een rechte is niet hetzelfde als een hoek van 180 graden. Wanneer je op die rechte een oorsprong van twee halfrechten vastlegt, wordt het een hoek van 180 graden, maar is het geen rechte meer.
Alles is relatief...

Reageer