Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

Hallo,

Ik moet met een natuurkunde PO smeltpunten berekenen van metalen. Dit moeten wij doen met de uitzetting van het draad en de uitzettingscoefficient. Kan iemand mij hier een WERKENDE formule voor geven?

Het PO ziet er zo uit: Wij moeten stroom door een metalendraad sturen, en in het midden hangt een gewichtje. Dat gewichtje gaat naar beneden, zodat je met de stelling van phytagoras de uitzetting kunt berekenen. Dan moeten wij een formule hebben, waarmee we de temperatuursstijging kunnen berekenen, en zo ook de smelttemperatuur.

Graag antwoord, alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

Wat bedoel je met "WERKENDE" ?

Heb je er een die niet werkt dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

Jan van de Velde schreef:Wat bedoel je met "WERKENDE" ?

Heb je er een die niet werkt dan?
Genoeg.. dan kom ik op een totaal niet reeel smeltpunt uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

Ah. Waarschijnlijk heb je wel de goede formule (ik kan er eigenlijk maar een bedenken) , maar gebruik je een uitzettingscoëffiënt die niet meer geldig is voor het temperatuursgebied waarover je verhit.

die uitzettingscoëfficiënt varieert met de temperatuur, en de gegeven waarde in een eenvoudige tabel (zoals in BINAS)is maar geldig in de buurt van een temeperatuur die in die tabel vermeld zal staan.

Voor een aantal veelgebruikte materialen zijn er wel formules om nieuwe lengtes te bepalen voor temperatuursstijgingen vanaf bijv 20°C naar 1000°C en zo. Dat worden dan formules met een hoop empirische coëfficiënten vastgeknoopt aan oplopende machten van de temperatuursstijging, zoiets als dL = a·T + b·T² +c·T³ +d·.... etc.

Jippie ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

En dan nog heb je alleen pas de uitzettingscoëfficiënt van de metalen, nog niet het smeltpunt. Ik ben niet bekend met een formule die uitzettingscoëfficiënt en smeltpunt relateert.

Berichten: 473

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

En dan nog heb je alleen pas de uitzettingscoëfficiënt van de metalen, nog niet het smeltpunt. Ik ben niet bekend met een formule die uitzettingscoëfficiënt en smeltpunt relateert.
Ik ook niet maar was wel zéér nieuwsgierig toen ik dit las:
Ah. Waarschijnlijk heb je wel de goede formule (ik kan er eigenlijk maar een bedenken) , maar gebruik je een uitzettingscoëffiënt die niet meer geldig is voor het temperatuursgebied waarover je verhit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

En dan nog heb je alleen pas de uitzettingscoëfficiënt van de metalen, nog niet het smeltpunt. Ik ben niet bekend met een formule die uitzettingscoëfficiënt en smeltpunt relateert.
Naar mijn weten bestaat die relatie niet.

Ik ben hem in mijn hele loopbaan nooit tegengekomen.

Uiteraard geeft dat geen absolute zekerheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

En dan nog heb je alleen pas de uitzettingscoëfficiënt van de metalen, nog niet het smeltpunt. Ik ben niet bekend met een formule die uitzettingscoëfficiënt en smeltpunt relateert.
Ik ook niet maar was wel zéér nieuwsgierig toen ik dit las:
niks geheimzinnigs: span een metaaldraad tussen twee ophangpunten, en hang een klein gewichtje in het midden eraan, zodat de draad altijd strak blijft.

Jaag er dan een elektrische stroom door, bepaal de temperatuur aan de hand van de gemeten lineaire uitzetting. Verhoog de stroomsterkte een stapje, meet weer de uitzetting enz.

Op zeker moment wordt de draad zó heet dat ze smelt, het gewichtje valt op de grond. Je kent nu de smelttemperatuur.

Probleem is, als je dit aanpakt met de eenvoudige lineaire schoolformule dat je er dan inderdaad naast komt te zitten. Bovendien zijn er "bijkomende" praktische probleempjes zoals onvoorspelbare zwakke plekjes in de draad, korte dunnere plekjes in de draad die door de kleinere doorsnede bij gelijke stroomsterkte véél heter worden dan de rest van de draad, en dus al doorsmelten terwijl de rest van de draad nog mijlenver van de smelttemperatuur is verwijderd, etc.

Ik heb zo'n proefje eigenlijk nog nooit een zinnig resultaat weten te leveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

Aha, dus je bedoelt een experiment dat de uitzettingscoëfficiënt gebruikt om het smeltpunt te bepalen. Dat is in principe wel mogelijk, maar behalve de problemen die Jan al noemde kan ik wel nog een paar problemen bedenken (contactweerstanden, niet lineaire doorbuiging van de draad, ...). Dan lijkt me de uitzettingscoëfficiënt gebruiken om de temperatuur te weten één van de meest onbetrouwbare metingen!

Berichten: 1

Re: Smeltpunt metaal berekenen dmv uitzetting(coefficient)

natuurkundevraagske schreef:Hallo,

Ik moet met een natuurkunde PO smeltpunten berekenen van metalen. Dit moeten wij doen met de uitzetting van het draad en de uitzettingscoefficient. Kan iemand mij hier een WERKENDE formule voor geven?

Het PO ziet er zo uit: Wij moeten stroom door een metalendraad sturen, en in het midden hangt een gewichtje. Dat gewichtje gaat naar beneden, zodat je met de stelling van phytagoras de uitzetting kunt berekenen. Dan moeten wij een formule hebben, waarmee we de temperatuursstijging kunnen berekenen, en zo ook de smelttemperatuur.

Graag antwoord, alvast bedankt.
Werkende formule (best een moeilijke, maar het klopt wel, en je mag 50% afwijken) =

L = lo(1+ :) . Δt)

Δl = lo . :) . Δt

A = 0.5l

Lo = √(a² + b²) + √(al² + b²) = 2√(a² + b²)

Δl = lo – l

Δt = Δl / (α . Δt)

Δt = tdraad – tkamer

Tdraad = Δt + tkamer

Waarbij: L = gemeten lengte draad

Lo = uitzetting

Δl = verschil lengte van het draad aan het begin en uitgezet

B = gemeten daling van gewicht

;) = lineaire uitzettingscoëfficiënt (binas tabel 8/9)

Δt = verschil in temperatuur (K)

A= lengte van de draad / 2

Ik snap er ook niet zoveel van, maar wij doen de PO in groepjes en ik doe dit onderdeel niet :)

Maargoed, hoop dat jij hm wel snapt ;)

XX

Reageer