Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 1

Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Als je kijkt naar waar de evolutietheorie zoals gesteld door Darwin ons vertelt kun je eruit concluderen dat evolutie geschiedt door middel van natuurlijke selectie. Ofwel survival of the fittest. Maar in mijn gedachtenwereld betekent dit dat de evolutie van de mens vandaag de dag stil staat.

Waarom? Natuurlijke selectie vind naar mijn weten niet meer plaats, er sterven geen volken meer uit omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan hun omgeving.

Of zit ik nu helemaal fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Recoil schreef:Als je kijkt naar waar de evolutietheorie zoals gesteld door Darwin ons vertelt kun je eruit concluderen dat evolutie geschiedt door middel van natuurlijke selectie. Ofwel survival of the fittest. Maar in mijn gedachtenwereld betekent dit dat de evolutie van de mens vandaag de dag stil staat.

Waarom? Natuurlijke selectie vind naar mijn weten niet meer plaats, er sterven geen volken meer uit omdat ze zich niet kunnen aanpassen aan hun omgeving.

Of zit ik nu helemaal fout?
Evolutie is over het algemeen niet iets wat over een tijdsbestek van 100 jaar te merken is.

Natuurlijke selectie is niet hetzelfde als het uitsterven van soorten, maar veel meer iets dat binnen 1 soort plaatsvindt (zo zullen individuen die door een gemuteerd gen onvruchtbaar worden snel uit de populatie verdwijnen -> natuurlijke selectie).

Evolutie wordt ook niet gedefinieerd door het verdwijnen van bestaande soorten, maar juist door het ontstaan van nieuwe soorten uit bestaande, die een niche weten op te vullen dat tot dan toe leeg was.

Uitsterven kan wel voorkomen doordat een soort door andere soorten wordt weggeconcurreert, doordat zijn voedingsbron verdwijnt, of door een onvermogen zich aan te passen aan een plotselinge verandering (bv een meteoor-inslag).

groet

Berichten: 236

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Hoi

In de westerse wereld staat de evolutie bijna helemaal stil, dat ben ik met je eens.

In de 3e wereld waar veel mensen op jonge leeftijd sterven is er nog selectie. Al wordt deze selectie steeds minder hij is er nog wel.

Over het algemeen staat de evolutie van de mens bijna stil. (denk ik dan)

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Doffer schreef:Hoi

In de westerse wereld staat de evolutie bijna helemaal stil, dat ben ik met je eens.

In de 3e wereld waar veel mensen op jonge leeftijd sterven is er nog selectie. Al wordt deze selectie steeds minder hij is er nog wel.

Over het algemeen staat de evolutie van de mens bijna stil. (denk ik dan)
Het is mooi dat er verschillende meningen zijn . :shock:

Maar hoe kan het dat de evolutie stil staat als de mens steeds slimmer wordt?

Zou dit kunnen komen door het leefmilleu van de mens?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Wie zegt dat de mens steeds slimmer wordt? Men weet nu meer dan 100 jaar geleden, maar men is niet slimmer geworden (in elk geval niet merkbaar). 100 jaar is als een seconde op een eeuw in termen van de evolutionaire tijdspanne. Niks dus, peanuts. Wacht nog eens een jaartje of 100.000 en kijk dan of je misschien een echte verandering ziet.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Evolutie staat niet stil. Mensen met aangeboren afwijkingen krijgen nu meer levenskansen door medicatie, operaties of andere therapie. Slecht zien is nu, dankzij technologie (bril), géén evolutionair nadeel meer. Al die genen krijgen nu meer overlevingskansen zodat eventuele voordelen die die genen met zich zouden kunnen meebrengen ook meer kansen krijgen.

Genen die een evolutionair voordeel bieden worden niet afgeblokt: een gen waardoor je een beter geheugen krijgt zou zo'n voordeel zijn dat de dag van vandaag doorslaggevend zou kunnen zijn. Andere mogelijkheden zijn: genen tegen obesitas, suikerziekte, betere bescherming tegen kanker, ...

Zo'n genen krijgen het wel moeilijker om zich te profileren tegenover mindere genen, maar om nu te zeggen dat de evolutie gestopt is? Dat denk ik niet.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Berichten: 664

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Misschien kan dit topic, "Human brains enjoy ongoing evolution", hier onder geplakt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Evolutie staat niet stil. Mensen met aangeboren afwijkingen krijgen nu meer levenskansen door medicatie, operaties of andere therapie. Slecht zien is nu, dankzij technologie (bril), géén evolutionair nadeel meer. Al die genen krijgen nu meer overlevingskansen zodat eventuele voordelen die die genen met zich zouden kunnen meebrengen ook meer kansen krijgen.


Helemaal mee eens. De westerse mens is zover geevolueerd en vervolgens ontwikkeld, dat het in staat is het proces van natuurlijke selectie te beinvloeden en nu op andere criteria te selecteren.

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Je moet wel lezen wat Recoil schrijft: "de evolutietheorie zoals gesteld door Darwin". Als je niet precies weet wat deze inhoudt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheor...rie_in_het_kort

Het idee van Darwin dat er natuurlijke selectie plaatsvindt, gaat inderdaad niet meer op bij de mens, vooral door ontstaan van taal en daardoor cultuur. Je ziet bij de mens (en een paar apensoorten zoals de Bonobo) dat sex niet meer automatisch voortplanting teweeg hoeft te brengen.

Als je de mens in Darwins plaatje zou passen, zou bijv een Brad Pitt (knap, rijk succesvol, geliefd bij vrijwel alle vrouwen) honderden kinderen voort moeten hebben gebracht. Volgens mij (ik ben geen Prive- of Storylezer) heeft hij nog helemaal geen kinderen.

Daarentegen, mijn veel lelijkere, armere en waarschijnlijk dommere buurman heeft 5 kinderen.

Dit geeft aan dat er geen genen voorrang krijgen boven anderen; er is geen "fittest", iedereen kan kinderen krijgen, zelfs onvruchtbare mensen krijgen hier via medische kunstgrepen kans op.

M.a.w. helemaal mee eens, Recoil!

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Zolang er mutaties kunnen optreden zal er evolutie zijn. Alleen valt het misschien minder op. Ik denk wel dat er nog steeds evolutie is. Kijk bijvoorbeeld naar resistentie tegen HIV.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Evolutie van de mens in de laatste 100 jaar.

Evolutie vanuit een biologisch oogpunt wordt alleen toegestaan in het evolutie topic :

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=11827

Bij deze wordt dit topic gesloten.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gesloten