Vermogen oven

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Vermogen oven

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een chalet, die is aangesloten op 10A. Dat is aanzienlijk minder dan een normaal woonhuis. Er moet dus rekening gehouden worden met het aantal Watts, oftewel apparaten die tegelijkertijd aanstaan.

230V x 10A = 2300W, dat tegelijk afgenomen kan worden.

Nu staat er een combi-oven/magnetron. Daarop staan de volgende technische gegevens vermeld. Namelijk:

Voltage: 230V

Vermogen: 1000W

Microgolffrequentie: 2450MHz

Opgenomen vermogen: Max.: 3000W

Magnetron: 1500W

Grill: 1250W (Max. 2650W)

Convectie: 1500W (2650W)

Combinatie Max. 3000W

Deze waarden overschrijden dus aardig de Ampères die beschikbaar zijn. Of moet ik van het vermogen uitgaan, en dus van 1000W?

Nu kan ik de oven gerust op 180 graden zetten. Er staan dan nog een paar lampen aan, en de koelkast, en er is niets aan de hand. Echter heb ik geen idee hoeveel Watt er is bij 180 graden.

En kan ik de oven ook op 200 graden zetten zonder dat de stop eruit springt? Hoeveel vermogen vraagt de oven met 200 graden? Of is daar geen verband in te leggen?

Trouwens zijn er 3 groepen aanwezig. De wasmachine zit bijvoorbeeld op één groep. Betekent het ook dat ik per groep 2300W kan gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt!

Berichten: 4.502

Re: Vermogen oven

Je totale aansluitingswaarde is 10 A,dus als je alles gelijktijdig aanzet ( dus de 3 groepen,waarvan er mogelijk 2 krachtgroepen zijn met 380V voor wasmachine en oven),zal je hoofdzekering het zeker begeven.

Ik zou de aansluiting maar laten verzwaren,mogelijk is de aansluitkabel zwaarder dan de vermelde 10 A en is het een zaak van hoofdzekering en aansluit-abonnement.|Eerste info te halen bij le energieleverancier,die gauw de kabel amperes kan opgeven en hoe verder te handelen.

Succes !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen oven

( dus de 3 groepen,waarvan er mogelijk 2 krachtgroepen zijn met 380V voor wasmachine en oven),
Een wasmachine op 380V? Dat lijkt me sterk.

Overigens is dat tegenwoordig 400V.

Die oven is ook niet voor 400V, waar haal je dat vandaan? Er staat toch: voltage 230V.

Maar dat apparaat is duidelijk te zwaar voor die aansluiting (of de aansluiting is te licht).

Berichten: 7

Re: Vermogen oven

klazon schreef:Een wasmachine op 380V? Dat lijkt me sterk.

Overigens is dat tegenwoordig 400V.

Die oven is ook niet voor 400V, waar haal je dat vandaan? Er staat toch: voltage 230V.

Maar dat apparaat is duidelijk te zwaar voor die aansluiting (of de aansluiting is te licht).


Bedankt voor jullie reactie. De oven is inderdaad te zwaar. Alleen mijn vraag, bij welke hoeveelheid aan graden celsius knalt de zekering eruit? Want zoals ik eerder al vermelde gaat 180 graden prima. Niets aan de hand.

Overigens hou ik met andere apparaten wel rekening dat ik de 2300W grens niet overschrijdt..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Vermogen oven

Het elektriciteitsverbruik bij die temperatuurkeuze hangt af van de oven en van wat je bakt, je kunt niet voorspellen wat dat betekent voor andere temperatuurkeuzes. In jouw situatie moet je het verbruik gewoon zelf gaan meten met een eenvoudig energiemetertje, zo een kastje tussen het stopcontact en het aansluitsnoer van de oven. 1 De energiemeter geeft continu weer hoeveel watt het apparaat gebruikt (of hoeveel ampere, dat is voor jouw vraag iets handiger).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen oven

Alleen mijn vraag, bij welke hoeveelheid aan graden celsius knalt de zekering eruit?
volgens mij maakt dat niks uit. Een oven heeft meestal een aan/uit regeling.

Als de temperatuur lager is dan je hebt ingesteld, dan staat hij vol aan, is de gewenste temperatuur bereikt, dan gaat hij uit. Het is niet zo dat het vermogen afhankelijk is van de ingestelde temperatuur.

Berichten: 7

Re: Vermogen oven

klazon schreef:volgens mij maakt dat niks uit. Een oven heeft meestal een aan/uit regeling.

Als de temperatuur lager is dan je hebt ingesteld, dan staat hij vol aan, is de gewenste temperatuur bereikt, dan gaat hij uit. Het is niet zo dat het vermogen afhankelijk is van de ingestelde temperatuur.


Oké, dat is wel vreemd. Want dat betekent dat er elke keer 2650W gevraagd word. Terwijl daar te weinig Ampères voor beschikbaar zijn.

Zou het anders zo zijn dat de oven maximaal 1000W afneemt? En dan maximaal 2650W af kan geven (geen idee of dat kan)?

Wat zou die: Vermogen: 1000W betekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vermogen oven

Wat zou die: Vermogen: 1000W betekenen?
Dat is voor mij ook de grote vraag. Want verderop in de specificaties worden grotere vermogens genoemd.

Dat de zekering er bij 2650W niet uit gaat is ook niet zo vreemd. Dat levert nl. een stroom op van 11,5A, en daar mag een 10A zekering niet op doorpiepen. Die moet het tot 16A uithouden (eerstvolgende zekeringwaarde).

Het is niet zo dat een 10A zekering bij 10,0A heel blijft, en bij 10,1A ineens stuk gaat. Er zit een vrij ruime marge in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vermogen oven

Wat zou die: Vermogen: 1000W betekenen?
Dat zal het afgegeven vermogen van alleen de magnetron zijn. Opgenomen vermogen van alleen de magnetron is blijkbaar 1500 W.

Die Max 3000 W zal het totale maximum opgenomen vermogen in combinatiestanden zijn, het is immers een combi-magnetron.

Kijk overigens ook eens in de handleiding wat de specificaties van dit apparaat zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer