Reactieorde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Reactieorde

Hallo

Ik heb een vraag i.v.m. de reactiesnelheidvgl m.b.t. de reactieorde die toegekend wordt:

Neem bv. <chem>H2 + I2 Afbeelding 2HI</chem> dan wordt de reactiesnelheidvgl k.[H2]1.[I2]1. Maar als je <chem>H2 + Br2 Afbeelding 2HBr</chem> bekijkt, dan wordt de reactiesnelheidvgl k.[H2]1.[Br2]1/2.

* Waarom staat er daar 1/2 als partiële orde en niet 1? Experimenteel vastgesteld of niet?

* Er staat in mijn cursus ook nog dat de totale orde een zekere aanduiding over het reactiemechanisme aangeeft, kan iemand zeggen hoe precies?

Alvast bedankt

Mvg
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 244

Re: Reactieorde

De reactie die je beschrijft heeft een heel ingewikkeld reactiemechanisme. Deze kan je bijv. vinden op de volgende link:

http://books.google.nl/books?id=PNH1fHj5Tw...HBr&f=false

Uit de verschillende elementaire reacties is het mogelijk om vergelijking (9.27) af te leiden, waarbij a en b dan functies zijn van k1,k2,...,k5. Als je deze uitdrukking vergelijkt met jouw uitdrukking dan zie je dat die van jou alleen geldt in de limiet dat [Br2] >> [HBr]. Dit reactiemechanisme hebben ze waarschijnlijk zoals jij terecht opmerkt experimenteel vastgesteld. De reactievergelijking met de ordes geeft dus inderdaad aan wat het onderliggende reactiemechanisme zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactieorde

* Waarom staat er daar 1/2 als partiële orde en niet 1? Experimenteel vastgesteld of niet?
De exponenten bij een snelheidsvergelijking worden altijd experimenteel vastgelegd. Soms komen die overeen met de voorgetallen van de reactievergelijking maar dit hoeft zeker niet het geval te zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Reactieorde

Oké bedankt ik begrijp het ;) . De tweede vraag was louter een detailvraag, maar bedankt voor de antwoorden.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer