Druk in koffiemok

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Druk in koffiemok

Ik wil graag weten hoeveel overdruk er in een koffiemok (250 ml) ontstaat als hij wordt afgesloten en er hete koffie (95 graden Celcius) inzit. Hoe kan ik dit berekenen?

Re: Druk in koffiemok

De druk van de vloeistof zal niet veel veranderen, het gaat om de druk van de lucht die erboven zit. Deze warmt op naar 95 graden en daarbij neemt de druk toe. De toename hangt af van vele omstandigheden:

1.meegeven van de deksel

2.afgifte van warmte via het deksel

3.daarmee samenhangend de aard van het opwarmingsproces: polytroop, maar met welke exponent?

4.de hoeveelheid lucht

5.de snelheid waarmee de warmte van de koffie wordt overgedragen op de lucht

6.de wijze waarop de vochtige damp van de koffie de luchtvochtigheid (begintoestand?) beinvloed

Kortom erg veel factoren. Een snelle berekening zou zijn dat de lucht p/t=constant volgt, waaruit volgt

pnieuw=poud.(273+95)/(273+20)=368/293 bar=1,25 bar,

maar dat is wel een erg grove benadering.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Druk in koffiemok

Wanneer je een koffiemok met koffie van 95 graden erin afsluit en vervolgens wacht zal de druk juist afnemen, ervan uitgaande dat de koffie afkoelt. Wat bedoel je nu precies met je proef?

Berichten: 2

Re: Druk in koffiemok

Ik ben bezig met het ontwerpen van een koffiemok met een afsluiting tegen morsen, deze moet de gebruiker met de mond kunnen openen. Op dit moment spuit er op het moment van openen hete stoom uit (vanwege de overdruk), wat niet plezant is. Daarom wilde ik dus weten hoe groot de druk is; het gaat dus vooral om de druk die in het begin wordt opgebouwd (als de koffie nog niet afgekoeld is).

Re: Druk in koffiemok

bessie schreef:1,25 bar,

maar dat is wel een erg grove benadering.
Ik mag mezelf niet quoten, maar dit is dus je oplossing. Graag gedaan.

Reageer