Wormholes

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Wormholes

Hallo,

Ik heb al eens wat gelezen over wormholes, maar altijd in het engels, er valt nauwelijks iets over te vinden op het net, maar het klinkt interessant. Door tijd en ruimte reizen zonder dat de tijd vooruit gaat. Bestemming, een of andere plek ergens in het universum.

Star Trek of reality :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Wormholes

Ik kan je een paar links geven maar ze zijn in't Frans.

We hebben hier met mathematische redeneringen te doen die intuïtief niet te vatten zijn.

Om SF verhalen te bedenken kan het wel een inspiratiebron zijn maar als forumonderwerp lijkt het me erg moeilijk.

Moest iemand over een goede vulgarisatiebron in't Nederlands beschikken ben ik ook vindbaar!

Patte.
Carpe diem et noctem!

Berichten: 5

Re: Wormholes

Als je een eenvoudig basistekstje wilt:

http://www.math.leidenuniv.nl/~tidema/Wormgaten.txt

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Wormholes

Hier staat ook wel iets:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wormgat
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Berichten: 28

Re: Wormholes

hoe groot is de kans dat deze "dingen" echt bestaan, en kunnen we daar wel achterkomen(of ze al dan niet bestaan) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wormholes

Geen idee, ik wilde er alleen wat meer over weten. Of ze nu bestaan, ja of nee, wij, de 6 mil jard die er nu rondhuppelen, zullen er niet achter komen. Onze raketjes gaan net niet snel genoeg om er te geraken :wink:.

Berichten: 5

Re: Wormholes

Dan creeeren we toch gewoon onze eigen mini-wormholes in laboratoria...

(Niet dat dat zo eenvoudig is, maar theoretisch nog niet uitgesloten).

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Wormholes

Anshar schreef:Dan creeeren we toch gewoon onze eigen mini-wormholes in laboratoria...  

(Niet dat dat zo eenvoudig is, maar theoretisch nog niet uitgesloten).
Wat mij ook niet uitgesloten lijkt is dat we op een dag wel degelijk gegrond kunnen bewijzen dat ze bestaan of niet, vanaf de aarde of een ruimtestation. Dus zonder er heen te vliegen.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wormholes

De LHC in Zwitserland zou al in sommige exotische gevallen een kans hebben om kleine zwarte gaatjes en wormholes te kunnen creeeren. Er is een wetenschappelijke groep die dat overdreven angstig vind, en er is een wetenschappelijke groep aan het waarschuwen voor dramatische gevolgen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Wormholes

De LHC in Zwitserland zou al in sommige exotische gevallen een kans hebben om kleine zwarte gaatjes en wormholes te kunnen creeeren. Er is een wetenschappelijke groep die dat overdreven angstig vind, en er is een wetenschappelijke groep aan het
watte!!!

om kleine gaatjes &wormholes maken?

alee kom, om zoiets te maken, moet je al begin van het begin iets weten over zwaartekracht en in het bijzonder=>graviton(wat op heden nog niemand kan definieëren)

daarna zou men een gigantisch zwaartekracht moeten uitoefen in het heelal, om de tijd-grens (dimensie) te kunnen samentrekken tot een U-vorm. en daarna de kortste weg nemen..

---

ik zeg niet dat het onmogelijk is, hé....

maaar ik blijf bij mijn eerste newposting hier: "met welke energiebron"???

en zolang men géén zulke energiebron heeft

===> :shock: :?: ;)

-----
waarschuwen voor dramatische gevolgen
dat zou kunnen: aangezien je het verleden en de toekomst, qua tijd, samenplooid. hmm, nare gevolgen sluit ik ook niet uit
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Wormholes

Phillip schreef:
StrangeQuark schreef:
alee kom, om zoiets te maken, moet je al begin van het begin iets weten over zwaartekracht en in het bijzonder=>graviton(wat op heden nog niemand kan definieëren)
Maareh, als niemand eigenlijk weet wat een gravitron is of doet, hoe weet je dan zo zeker dat je het nodig hebt voor een zwart gat?

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wormholes

Phillip, ik vind je nogal belachelijk makend uit de hoek komen.

Je zegt:
alee kom, om zoiets te maken, moet je al begin van het begin iets weten over zwaartekracht en in het bijzonder=>graviton(wat op heden nog niemand kan definieëren)
Wat heeft dat daarmee te maken, men weet toch al hoe een zwart gat eruit moet zien via de wiskunde, men is prima in staat om een zwart gat te definieren en te weten hoe deze in elkaar zit, idem voor een wormhole. Het gaat er niet om dat men haar best doet om het te maken (al weet men precies wat je nodig hebt om een zwart gat te maken) het gaat erom dat het kan gebeuren. Een zwart gat ontstaat door massa op een ontzettend kleine ruimte in elkaar te drukken. Dat hoeft niet perse een paar zon massa's te zijn. Als het via natuurlijke zwaartekracht gebeurt, dan heb je een hoop massa nodig, maar als twee protonen met bijna de snelheid van het licht ergens tegen aan gejenst (geen natuurkundige term) wordt, dan kan er zo'n enorme dichtheid zijn dat er potentieel kleine zwarte gaatjes zouden kunnen ontstaan.

Wat die wormholes betreft, jij denkt denk ik aan een wat groter formaat, we hebben het hier over micro wormholes waar je weinig aan hebt, die ook erg instabiel zullen zijn. De energie bron is dus een cyclotron, de volgende generatie cyclotrons.

Het is een kleine kans, en waarschijnlijk zal het zelfs in de LHC bij lange na nog niet gebeuren, er zijn echter wetenschappers die het doorgerekend hebben en voor een potentieel gevaar hebben gewaarschuwd.
dat zou kunnen: aangezien je het verleden en de toekomst, qua tijd, samenplooid. hmm, nare gevolgen sluit ik ook niet uit
Hier heb ik het nog niet eens over, ik heb het gewoon over het zwaartekracht veld ervan.

Die micro zwartegaatjes zouden best ook instabiel kunnen worden of verdampen via hawkingstraling waardoor het potentieel ook vrij veel energie vrij zou kunnen maken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Wormholes

zie bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wormgat

ik heb mij gebaseerd op deze bron :wink:

helaas, vind ik niks over quantumzwaartekracht

(maar zwaartekracht: is er geen hypothese dat "graviton" een belangrijke rol speelt bij zwaartekracht ;) )

nog iets! StrangeQuark:

"Toch is het nog niet wiskundig bewezen dat dit een absolute vereiste is voor wormgaten, noch is het bewezen dat die speciale materie niet kan bestaan. En aangezien er nog geen theorie van de kwantumzwaartekracht bestaat, is het onmogelijk te zeggen of wormgaten mogelijk zijn of niet."

vgl uw qoute:
men weet toch al hoe een zwart gat eruit moet zien via de wiskunde, men is prima in staat om een zwart gat te definieren en te weten hoe deze in elkaar zit, idem voor een wormhole
beste StrangeQuark,

ik ken misschien weinig van dergelijke zaken, maar gezien de berichten van 'deze bron', kan ik maar het volgende zeggen:

ook al geloof Stephen Hawking er niet in.

uw posting/argument is niet slecht

"doe zo voort, SQ... :wink: :shock: "

grtz phillip 8)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wormholes

Ik weet niet helemaal wat ik met deze post aanmoet. Ik heb toch serieus op dingen antwoord gegeven, en ik hoop dat het niet zo cynisch was bedoelt als dat ik het las (met de applaus smiley ed).

Heb ik ooit beweerd dat ik stephen hawking geen gelijk zou geven?

Misschien heb ik het fout over de wormholes, en dat het alleen ging over de zwarte gaten, dan was dat een foutje, ik dacht dat het ook gold voor wormholes. Dat van die zwarte gaten blijft hoe dan ook staan en dat ontkent die quote van jou toch ook niet?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 26

Re: Wormholes

wormholes zijn toch verbindingen tussen zwarte gaten? Maar als wij ooit met een wormhole terug inde tijd willen reizen moet dat wel heel groot zijn anders wordt je door de zwaartekracht uiteengerukt. de kans bestaat wel da ze het ooit kunnen maken maar dan in minie vorm en ik zie nit in wat voor nut dat heeft.

Reageer