Invloeden op fotosynthese testen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Invloeden op fotosynthese testen

Ik wil graag de invloeden op fotosynthese testen met een experiment maar nu is mijn vraag: met wat voor experiment kan ik bijv de factor licht of lichtkleur testen?

Dus mijn vraag is niet wat maar hoe...

Zou leuk zijn als iemand iets zou weten....alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Invloeden op fotosynthese testen

ALFA schreef:Ik wil graag de invloeden op fotosynthese testen met een experiment maar nu is mijn vraag: met wat voor experiment kan ik bijv de factor licht of lichtkleur testen?

Dus mijn vraag is niet wat maar hoe...

Zou leuk zijn als iemand iets zou weten....alvast bedankt!
Ik ben geen ervaren bioloog, maar heb wel een, misschien te eenvoudig idee. Je neemt een serie gelijke (kiem)plantjes. 1 zet je in het donker, 1 in het licht. De overige zet achter verschillende kleuren (plexi)glas. Dan de ontwikkeling van de plantjes vergelijken. Gekleurd (plexi)glas filtert immers alle behalve 1 frequentie uit het licht. Wat misschien wel een probleem is, is dat de intensiteit van het licht achter plexiglas ook afneemt. Als je bv rood licht wilt hebben van dezelfde intensiteit als daglicht, zul je een veel sterkere lichtbron moeten gebruiken.

Misschien is het ook een idee om alle plantjes in een afgesloten (donkere) ruimte te plaatsen en met verschillende kleuren gloeilampen te belichten.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Invloeden op fotosynthese testen

Brownie schreef:Ik ben geen ervaren bioloog, maar heb wel een, misschien te eenvoudig idee. Je neemt een serie gelijke (kiem)plantjes. 1 zet je in het donker, 1 in het licht. De overige zet achter verschillende kleuren (plexi)glas. Dan de ontwikkeling van de plantjes vergelijken. Gekleurd (plexi)glas filtert immers alle behalve 1 frequentie uit het licht. Wat misschien wel een probleem is, is dat de intensiteit van het licht achter plexiglas ook afneemt. Als je bv rood licht wilt hebben van dezelfde intensiteit als daglicht, zul je een veel sterkere lichtbron moeten gebruiken.

Misschien is het ook een idee om alle plantjes in een afgesloten (donkere) ruimte te plaatsen en met verschillende kleuren gloeilampen te belichten.
Ik zou voor de filters gaan en niet voor de gekleurde lampen.

Het probleem van de lichtintensiteit kun je simpel opvangen door ook een ongekleurd stuk plexiglas te nemen (de controle-behandeling).

Dat de totale intensiteit afneemt bij gekleurd plexiglas maakt niet uit, je kijkt tenslotte naar 1 kleur tegelijk en het licht van die kleur komt (in principe) op "normale" sterkte door (dus op dezelfde sterkte als met ongekleurd glas). Je kan de proef dus het best doen met 1x geen glas, 1x ongekleurd glas, 1x donker, en zoveel kleuren als je wilt (neem kleuren uit verschillende delen van het spectrum (bijv elke basiskleur uit de regenboog)).

Zorg ook dat je meerdere plantjes per behandeling neemt; over 1 enkel plantje kun je geen goede uitspraak doen (alhoewel het experiment behoorlijk groot wordt misschien zo).

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Invloeden op fotosynthese testen

ALFA schreef:Ik wil graag de invloeden op fotosynthese testen met een experiment maar nu is mijn vraag: met wat voor experiment kan ik bijv de factor licht of lichtkleur testen?

Dus mijn vraag is niet wat maar hoe...

Zou leuk zijn als iemand iets zou weten....alvast bedankt!
Oh en wat bedoel je eigenlijk met invloeden op de fotosynthese? Hoe hard het plantje groeit ofzo?

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Invloeden op fotosynthese testen

Waarschijnlijk wordt dit wel bedoeld.

Ik raad je aan om meerdere plantjes voor elke groep te gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Invloeden op fotosynthese testen

thanks ik kan weer even verder :shock:

Berichten: 4

Re: Invloeden op fotosynthese testen

Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een spectrum selective lamp gebaseerd op LEDS. Het probleem met plexiglas is dat de uitgezonden bandbreette van het licht nogal breed is. De led lamp waarmee wij bezig zijn gaat de volgende kleuren bevatten: UV,Blauw, Groen, Rood, ver rood en infra rood. De intensiteit van alle kleuren zijn individueel instelbaar en dus ideaal voor het nemen van proeven. Verder kan er ook gepulst worden met deze leds. Wat hiervan de effecten zijn op planten weten we nog niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Invloeden op fotosynthese testen

Sophia schreef:
Dat de totale intensiteit afneemt bij gekleurd plexiglas maakt niet uit, je kijkt tenslotte naar 1 kleur tegelijk en het licht van die kleur komt (in principe) op "normale" sterkte door (dus op dezelfde sterkte als met ongekleurd glas). Je kan de proef dus het best doen met 1x geen glas, 1x ongekleurd glas, 1x donker, en zoveel kleuren als je wilt (neem kleuren uit verschillende delen van het spectrum (bijv elke basiskleur uit de regenboog)).
Dat licht van een bepaalde kleur betrekkelijk ongehinderd door een filter van die kleur gaat is nog enigszins correct. Maar als het je zuiver om de kleur te doen is, en je wilt de factor intensiteit als variabele uitschakelen, dan ben je op deze manier verkeerd bezig. In elke lamp zal het spectrum ongelijk vertegenwoordigd zijn. Gebruik je gloeilampen, dan zit hierin relatief veel rood licht. (warm licht) Gebruik je neon, dan zit hierin relatief weinig rood licht (koud licht).

Ga je met een bepaalde sterkte lamplicht werken en filters, dan zal de lichtintensiteit (watt/m2) per kleur zeer sterk verschillen. En fotosynthese en lichtintensiteit verlopen ruwweg in een 1 op 1 lineair verband. Dus gaat je kleurexperiment geheid mis.

Je kunt de filtertechniek nog wel gebruiken, maar je zult dan met behulp van een stralingsmeter (watt/m2, géén lux!!!)voor of na je kleurfilter nog kleurneutrale filters (bijvoorbeeld diffuus) moeten plaatsen, of per kleur de afstand tussen lamp en plantje moeten aanpassen, om de lichtintensiteit ter hoogte van het plantje voor elke kleur gelijk te krijgen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer