Gevolgen zuurstoftekort

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 127

Gevolgen zuurstoftekort

Stel dat het tropisch regenwoud over krap 50 jaar volledig verdwenen is en er dus 25% minder zuurstof geproduceerd wordt. Wat zijn de gevolgen voor de mensheid? Merken wij hier in Nederland iets van dit verschijnsel of worden slechts de hoger gelegen gebieden onbewoonbaar?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gevolgen zuurstoftekort

Mag ik vragen hoe je aan die 25% komt?

25% minder zuurstof in de atmosfeer merken we niet, omdat het zo traag gaat. Iedereen kan dus langzaam acclimatiseren. De partiële zuurstofdruk van lucht is op zeeniveau ongeveer 160 mmHg, haal hier 25% vanaf en je houdt nog 120 mmHg over. Dit komt overeen met een arteriële saturatie van ongeveer 92%. Prima mee te leven, zelfs al zou acuut 25% van de zuurstof weg vallen. Omdat dit in het echt een stuk trager gaat (decennia) merk je hier niets van.

Sommige volken die hoog in de bergen wonen hebben slechts arteriële concentraties van 50%, maar door de acclimatisatie is dit met het leven verenigbaar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Gevolgen zuurstoftekort

Mag ik vragen hoe je aan die 25% komt?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de tropische regenwouden 25% van de globale zuurstofproductie op zich nemen.

Is het werkelijk geen ramp als er maarliefst een vierde deel van de totale zuurstofproductie wegvalt??
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gevolgen zuurstoftekort

Is het werkelijk geen ramp als er maarliefst een vierde deel van de totale zuurstofproductie wegvalt??
Nou ja, allereerst is het een ecologische catastrofe natuurlijk. De effecten op de natuur en samenstelling van de atmosfeer zijn moeilijk te voorspellen. De tropische regenwouden zijn namelijk niet alleen verantwoordelijk voor een groot deel van de zuurstofproductie, maar ook voor het wegvangen van koolstofdioxide. De daling van de zuurstof an sich is het probleem dan niet, maar wel dat je een hypercapnische atmosfeer krijgt. Iets waar het grote merendeel van alle organismen niet op zit te wachten. Bovendien heb je zuurstof nodig voor ozon. Wat de effecten op de ozonlaag zullen zijn daar kunnen we dan alleen maar over speculeren. Zo zijn er meer directe dan wel indirecte effecten van het verdwijnen van de zuurstof waardoor de omgeving er niet leefbaarder op wordt (althans niet voor de meeste organismen, ik denk nu met name vanuit zoogdieren en in het specifiek de mens. Anaerobe bacterien zullen het bijvoorbeeld niet zo erg vinden).

Vergeet niet dat mijn voorbeeld ging over de arteriele zuurstofdruk bij mensen op zeeniveau. Je hebt gelijk als je zegt dat in hogere gebieden het op een gegeven moment onleefbaar wordt. Het is ook moeilijk te voorspellen hoe andere dieren hier op reageren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Gevolgen zuurstoftekort

De tropische regenwouden zijn namelijk niet alleen verantwoordelijk voor een groot deel van de zuurstofproductie, maar ook voor het wegvangen van koolstofdioxide.
Ik vraag me sterk af of jullie aanames wel correct zijn. Ik dacht toch altijd begrepen te hebben dat een tropisch regenwoud nagenoeg CO2 en O2 neutraal is. Ze maken een hoop zuurstof, misschien wel 25% van de totale productie (dat weet ik niet), maar ze verbruiken net zoveel. Er zijn daar ook vele internet bronnen voor te vinden.

voorbeeld:
The idea that rainforests are the lungs of the world, i.e. they take up carbon dioxide and breath out oxygen, is a myth. Only their fast growing, young trees take in CO2, and because trees fall down and decay, rainforests actually take in more oxygen than they release.

Reageer