's-hertogenbosch en den haag

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 373

's-hertogenbosch en den haag

Wist niet waar ik dit moest plaatsen, maar gisteravond laat kwam deze vraag ineens naar boven in een discussie met vrienden ;)

's-Hertogenbosch is ook wel bekend als Den Bosch, en 's-Gravenhage als Den Haag. Waarom heeft van de eerste stad de oude naam het overleefd en hoor je van de tweede stad eigenlijk uitsluitend nog de nieuwe naam? (Zie de naam van de treinstations: 's-Hertogenbosch en Den Haag.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 's-hertogenbosch en den haag

Waarom denk je dat Den Haag de nieuwe naam is, en dat het vroeger 's Gravenhage was?

Misschien is het wel altijd Den Haag geweest. In ieder geval is Den Haag de officiële naam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: 's-hertogenbosch en den haag

Volgens mij komt dat gewoon omdat de gemeente Den Haag zichzelf presenteert als "Den Haag" (in briefhoofden en stationsnamen enzo) terwijl de gemeente 's-Hertogenbosch zichzelf presenteert als "'s-Hertogenbosch".
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: 's-hertogenbosch en den haag

Volgens mij komt dat gewoon omdat de gemeente Den Haag zichzelf presenteert als "Den Haag" (in briefhoofden en stationsnamen enzo) terwijl de gemeente 's-Hertogenbosch zichzelf presenteert als "'s-Hertogenbosch".
Dat haal ik ook van wikipedia; mede doordat "Den Haag" meer op de internationale naamgevingen lijkt ("The Hague" of "la Haye"):
Sinds 1990 gebruikt de gemeente consequent de naam Den Haag in plaats van 's-Gravenhage, mede in verband met de internationalisering van de hofstad, haar huidige status van mondiaal justitieel centrum (met o.a. het Internationaal Gerechtshof en het Internationaal Strafhof), en om aan te sluiten bij buitenlandse benamingen als The Hague (Engels), La Haye (Frans), Den Haag (Duits), Haag (Deens, Noors en Zweeds), La Haya (Spaans), L'Aia (Italiaans), A Haia (Portugees), Gaaga (Russisch) en Haga (Roemeens).

In 1990 werd een voorstel om de gemeentenaam officieel in Den Haag te veranderen echter afgewezen.[4] In paspoorten/identiteitskaarten en officiële stukken van de gemeente staat daarom altijd 's-Gravenhage. De spoorwegen en de ANWB gebruiken echter de kortere naam Den Haag.
's-Hertogenbosch is ook wel bekend als Den Bosch, en 's-Gravenhage als Den Haag. Waarom heeft van de eerste stad de oude naam het overleefd en hoor je van de tweede stad eigenlijk uitsluitend nog de nieuwe naam?
Van http://nl.wikipedia.org/wiki/Den_Bosch:
Men denkt vaak dat de lange namen ouder zijn, maar het tegendeel is waar: Den Bosch is ouder dan 's-Hertogenbosch.[1]
Dus de lange, "chique" naam hoeft niet per sé het oudst te zijn. Grappig is dat ook in het buitenland de volledige naam van Den Bosch ('s-Hertogenbosch, dus) gebruikt wordt:
Bois-le-Duc in het Frans, Boscoducale in het Italiaans, Bolduque in het Spaans en Herzogenbusch in het Duits. De Latijnse naam is Silva Ducis of Buscum Ducis.
(wederom schaamteloos gejat van http://nl.wikipedia.org/wiki/Den_Bosch ;) :P )
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!


Berichten: 373

Re: 's-hertogenbosch en den haag

Waarom denk je dat Den Haag de nieuwe naam is, en dat het vroeger 's Gravenhage was?

Misschien is het wel altijd Den Haag geweest. In ieder geval is Den Haag de officiële naam.
Was domweg een aanname. Een onjuiste, blijkt ;)
Volgens mij komt dat gewoon omdat de gemeente Den Haag zichzelf presenteert als "Den Haag" (in briefhoofden en stationsnamen enzo) terwijl de gemeente 's-Hertogenbosch zichzelf presenteert als "'s-Hertogenbosch".
Ja, maar mijn vraag was nou juist waarom ze zichzelf zo presenteren. Het lijkt tegenstrijdig omdat de namenparen zo veel op elkaar lijken.

De verklaring van buitenlandse vertalingen is in elk geval wel een mooie :P

Ok, andere vraag. Zijn de namenparen verwant? Want ook dat is een aanname van mij. dat er überhaupt een verband is. Of is de overeenkomst 's-Hertogenbosch/'s-Gravenhage en Den Bosch/Den Haag toevallig?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 's-hertogenbosch en den haag

Niet direct een antwoord op de vragen, maar wel interessant: er zijn meer plaatsnamen die verwant zijn.

Voorbeelden:

's-Gravenpolder

's-Gravendeel

's-Gravenzande

's-Gravenmoer

's-Graveland

's-Gravenmoer

's-Gravenvoeren

's-Gravenwezel

's-Heerenhoek

's-Heer Arendskerke

's-Heer Abtskerke

's-Heerenberg

's-Heerenloo

's-Heerenbroek

's-Heeraartsberg

Al deze namen hebben als kenmerk dat ze een identieke schrijfwijze hebben, ze beginnen allemaal met 's-

En voor zover ik weet hebben ze geen alternatieve naam, dus geen Den Polder, geen Den Deel, geen Den Moer, enz..

Berichten: 4.502

Re: 's-hertogenbosch en den haag

Voor zover men niet op de hoogte is :

's duidt op een bezit van een graaf of heer (baron)van een plaats,

bijv 's-Heerenberg was een berg (wrs.Montferland of aangrenzende heuvel) in bezit van de bezittende baron (gebiedseigenaar)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 's-hertogenbosch en den haag

Een oude genitief dan, van des, terwijl den misschien een verbogen variant is?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 4.502

Re: 's-hertogenbosch en den haag

den ...> dativ 3e nvl vooral in het duits an dem Mann(e) oder von dem Mann ,von der Frau ,von dem Weib

des ...> genitif 2e nvl in het duits des Mannes od. der Frau oder des Weibs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: 's-hertogenbosch en den haag

den ...> dativ 3e nvl vooral in het duits an dem Mann(e) oder von dem Mann ,von der Frau ,von dem Weib
Hee, dat heb ik nooit beseft, dat het lidwoord in Den Bosch een verbogen vorm is, ik dacht dat het gewoon een ouderwetse eerste naamval was. Maar de eerste naamval is natuurlijk 'Het Bosch'. Ik ben niet thuis in naamvallen, maar moet ik hieruit opmaken dat 'den' de datief van 'het' is? En is er dan een voorzetsel weggelaten zodat het ongeveer betekent 'in het bos'?

Berichten: 4.502

Re: 's-hertogenbosch en den haag

Googlen levert altijd wel wat op:

http://taaladvies.net/taal/advies/term/61/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: 's-hertogenbosch en den haag

In die link naar taaladvies zie ik geen antwoord op mijn vraag.

Reageer