Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

Voor scheikunde moeten we een proef doen. Een onderdeel hier van is het onderscheiden van natriumwaterstofcarbonaat en natriumcarbonaat.

Hoe kunnen we deze twee stoffen identificeren? Wat zijn de verschillen tussen deze stoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

de ene is Na2CO3, de andere NaHCO3

Ik denk dat er een verschil is in oplosbaarheid; staat dat niet in Binas?

Anders is de hoeveelheid CO2 gas die vrijkomt wanneer je ze in een zuur gooit waarschijnlijk verschillend per gram stof.

groet

Berichten: 32

Re: Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

vormt het 1 niet gewoon een neerslag met een zout en de ander met een ander zout?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

Nee, want het is in feite dezelfde stof. CO3 kan overgaan in HCO3 in water. Gehydrateerde zouten (HCO3) zijn altijd goed oplosbaar, en ik weet dat CaCO3 dat niet is. Goede kans dat Na2CO3 dit dan ook niet is...

Anders kun je het ook nog als CO2 weg laten reageren, dan kun je zien hoeveel CO2 wordt gevormd per gram beginstof... Maar goed, volgens mij sstaat er wel een eenvoudige oplossing in binas als je de kleur- en oplosbaarheidstabellen er even bijpakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

Natriumwaterstofcarbonaat zal zich in oplossing gedragen als een pH-buffer. Natriumcarbonaat doet dit niet.

Als je alleen die twee stoffen van elkaar hoeft te kunnen onderscheiden, kan je daar wel wat mee lijkt me.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

Nee, want het is in feite dezelfde stof. CO3 kan overgaan in HCO3 in water. Gehydrateerde zouten (HCO3) zijn altijd goed oplosbaar, en ik weet dat CaCO3 dat niet is. Goede kans dat Na2CO3 dit dan ook niet is...
Alle natrium-zouten zijn goed oplosbaar, dus die ook. Je 2e voorstel en het voorstel van mrtn zijn goed te gebruiken om de 2 te onderscheiden.

(ja, ik kom net van de kantine, ik ga zo naar bed :shock: )
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 1

Re: Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

Mrtn schreef:Natriumwaterstofcarbonaat zal zich in oplossing gedragen als een pH-buffer. Natriumcarbonaat doet dit niet.

Als je alleen die twee stoffen van elkaar hoeft te kunnen onderscheiden, kan je daar wel wat mee lijkt me.
Keri is een vriendin van mij en ik zit bij haar in het groepje. We weten dat Natriumwaterstofcarbonaat zich zal gedragen als een pH-buffer en dat Natriumcarbonaat dit niet doet...Maar hoe kunnen we die buffer het beste aantonen , titratie? hiermee omslagtraject vaststellen?? welke pH-indicatoren kunnen we hier het beste voor gebruiken? hoe kunnen we dit het beste aanpakken :shock:

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

inderdaad een titratie curve maken is hier een goede oplossing voor. Aangezien je op verschillende momenten in de titratie wilt meten is het 't makkelijkst om een pH meter te gebruiken. (voordat je een pH meter gebruikt wel eerst goed instellen via de pH buffers: 7, 4 en nog een keer 7)
"Meep meep meep." Beaker

Re: Natriumwaterstofcarbonaat identificeren??

Simpel antwoord: gooi er een Ca-zout bij (bvb chloride). CaCO3 is sterk onoplosbaar, terwijl het bicarbonaat goed oplosbaar is. Btw laat je niets wijsmaken: Na2CO3 en NaHCO3 zijn totaal verschillende dingen. Het is niet omdat je het ene kan omzetten in het andere dat beide gelijk zouden zijn. Dat is net zoiets als zeggen dat 1 = 2, want als je tweemaal 1 neemt, dan heb je ook 2.

Doei

Reageer