Logaritme & gr

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Logaritme & gr

met log(100) wordt bedoeld 10log(100)

(op je GR tenminste...)

hoe komt het dat 'men' als grondtal 10 heeft genomen als je het knopje LOG intypt in je GR?

ik zie er de logica namelijk niet van in!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritme & gr

k zie er de logica namelijk niet van in!
Wat bedoel je? Het wordt kennelijk nog veel gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritme & gr

Als je werkt met grondtal, laat dat (in ons talstelsel) zien van welke grootte-orde je getal is. Ter illustratie hiervan, bereken:

log(1)

log(10)

log(100)

...

PS dit klopt voor elk grondtal, maar wij werken nu eenmaal meestal in het talstelsel met grondtal 10 ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Logaritme & gr

Drieske schreef:Als je werkt met grondtal, laat dat (in ons talstelsel) zien van welke grootte-orde je getal is. Ter illustratie hiervan, bereken:

log(1) = 0 ?

log(10) = 1 ?

log(100) = 2 ?

...

PS dit klopt voor elk grondtal, maar wij werken nu eenmaal meestal in het talstelsel met grondtal 10 ;) .
okee maar waarom g = 10 ? --> glog(x)

waarom vullen we dat getal niet zelf in ?

wat is het nut ervan om een variabele een vast getal te geven?
Wat bedoel je? Het wordt kennelijk nog veel gebruikt.
Ehm, nou je hebt de logaritmische vergelijking glog(x) = y

waarom zou je voor de g het getal 10 al 'standaard' ingevuld hebben op je GR?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Logaritme & gr

Op internet vond ik dit:

Nu is echter het probleem dat je GR geen functie heeft voor logaritmen met een ander grondtal dan 10 of e. (...)

Als dit is omdat die vaak voorkomen, dan is het toch logisch als er ook een knopje (en niet een 'speciale' manier) is waarmee je zelf een grondtal kan invullen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Logaritme & gr

aminasisic schreef:okee maar waarom g = 10 ? --> glog(x)

waarom vullen we dat getal niet zelf in ?

wat is het nut ervan om een variabele een vast getal te geven?

Ehm, nou je hebt de logaritmische vergelijking glog(x) = y

waarom zou je voor de g het getal 10 al 'standaard' ingevuld hebben op je GR?
De logaritme met grondtal 10 is de Briggse Logaritme en wordt nogal veel gebruikt, vandaar dat het op je GRM als standaard grondtal staat bij het knopje LOG, net zoals er waarschijnlijk ook een knopje op staat LN wat de natuurlijke logaritme is met grondtal e (= getal van Euler) en ook veel gebruikt wordt. Als je ergens (in een oefening of wat dan ook) gewoon 'log' ziet staan mag je er vanuit gaan dat deze logaritme grondtal 10 heeft. De grondtallen 10 en e (bij ln) worden gewoonweg niet geschreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Logaritme & gr

De logaritme met grondtal 10 is de Briggse Logaritme en wordt nogal veel gebruikt, vandaar dat het op je GRM als standaard grondtal staat bij het knopje LOG, net zoals er waarschijnlijk ook een knopje op staat LN wat de natuurlijke logaritme is met grondtal e (= getal van Euler) en ook veel gebruikt wordt. Als je ergens (in een oefening of wat dan ook) gewoon 'log' ziet staan mag je er vanuit gaan dat deze logaritme grondtal 10 heeft. De grondtallen 10 en e (bij ln) worden gewoonweg niet geschreven.


Ow okee, dan is dat duidelijk ;)

net als dat er een knopje is voor x^2 en x^-1

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritme & gr

Als je ergens (in een oefening of wat dan ook) gewoon 'log' ziet staan mag je er vanuit gaan dat deze logaritme grondtal 10 heeft.
Hier toch wel wat mee oppassen ;) . Bijna al mijn proffen schrijven "log" ipv "ln". Dit omdat er bij "ons" bijna nooit met een ander logaritme wordt gewerkt. Zorgt soms wel voor verwarring vind ik, maar toch is het zo :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritme & gr

Ehm, nou je hebt de logaritmische vergelijking glog(x) = y
Er is verschil tussen opgaven met logaritmen algebraïsch en numeriek te gebruiken.

Bovendien leer je bij het onderdeel logaritmen, hoe je logaritmen met elk willekeurig (toegelaten) grondtal op de RM te behandelen of ... ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Logaritme & gr

Bovendien leer je bij het onderdeel logaritmen, hoe je logaritmen met elk willekeurig (toegelaten) grondtal op de RM te behandelen of ... ?


Ja zeker, maar ik verwachtte een 'x' op de plaats van de g (net als bij wortels/kwadraten heb je een 'handmatig' knopje en een 'vast' knopje voor '2') waarbij je het grondtal gelijk in kon vullen.

ik weet dat log(a)/log(g) algebraïsch ook klopt (het is ook niet raar om dat te gebruiken als je een ander grondtal hebt), maar het verbaasde me dat er niet een kant en klaar knopje was om het in een keer in te typen.

(volgens mij val ik nou in herhaling, oeps)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritme & gr

Waarom zou je een knopje maken waarvan je zeker weet dat de kans dat het gebruikt zal worden buitengewoon klein is. Er zijn al zoveel knopjes (die nauwelijks gebruikt worden)!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Logaritme & gr

Haha ;)

Ja je hebt gelijk.

Reageer