kleurenspectrum

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

kleurenspectrum

Dit is misschien wel een vreemde vraag maar ik zit er eigelijk al de hele dag aan te denken:

we zien kleuren van voorwerpen doordat een bepaald deel van het licht wordt geabsorbeerd en een deel wordt gereflecteerd. De frequentie van de weerkaatsing bepaald de kleur (toch?). Als een voorwerp alle licht absorbeert ervaren wij het als de kleur zwart.

hierover ben ik gaan nadenken en daaruit komt de volgende vraag:

is het zo dat alles om ons heen eigenlijk zwart is (dus ook mensen, gebouwen, dieren, ALLES) maar dat we alles waarnemen, met de bijhorende kleuren, bij de gratie van licht wat erop valt?

Mijn vraag klinkt misschien vreemd. komt omdat ik niet veel verstand heb van biologie. Maar wat ik bedoel: Heeft iets/iemand echt een kleur of is dit slechts ónze perceptie (zoals sommige dieren een andere perceptie hebben en alles zwart/wit zien) ????? Als dat zo is dan betekent dat namelijk dat alles om ons heen donker is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kleurenspectrum

Je vraag komt op mij over in de trant van: als we geen ogen hebben, welke kleur heeft de wereld dan? Dat kan je niet weten.

Kleur is niets anders dan gefilterd licht. Of deze kleur binnen ons spectrum valt is weer een andere vraag. Je kan niet zeggen dat iets een specifieke kleur heeft, die voor alle organismen (die kunnen zien) er hetzelfde uit ziet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: kleurenspectrum

Waarom zou het feit dat kleuren individueel bepaald zijn betekenen dat alles eigenlijk zwart is? Dat kleur niet objectief bepaald is, betekent niet dat het totaal niet bestaat.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Re: kleurenspectrum

nee, ik zeg ook niet dat het totaal niet bestaat. Natuurlijk bestaan wij en alle objecten om ons heen maar vergelijk het met zwarte materie in de ruimte. Doordat het geen licht weerkaatst zien we het niet maar het is er wel. Zou er licht op weerkaatsen dan zouden we de materie zien en met een bepaalde kleur. Maar dat is de kleur die wij met ons visuele eigenschappen (ogen i.c.m. gerelateerde hersengebied) waarnemen. Dat zegt echter niets over de "ware" kleur.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kleurenspectrum

laten we kleur eerst definiëren: een kleur is een specifieke golflengte van licht.

Elk object heeft een aparte eigenschap die bepaald welke golflengte wordt teruggekaatst en welke niet. Dit neem je waar op je netvlies. Wanneer er receptoren aanwezig zijn die gevoelig zijn voor deze golflengte van licht zal het aan de hersenen worden doorgegeven. Wat je hersens uiteindelijk met deze informatie doen verschilt van soort tot soort.

Kijk ook even hier: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=13364
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: kleurenspectrum

Dat wij elektromagnetische straling met een bepaalde golflengte een 'kleur' noemen (zoals ~700 nm is 'rood') is onze eigen definitie, maar dat een object die bepaalde golflengte uitstraalt is meetbaar en dus een feit. 'Zwart' is een gebrek aan met onze ogen waarneembare EM-straling. Een zwart object straalt bijvoorbeeld wel warmtestraling (infrarood) uit. Echter, dit kunnen wij niet zien en daarom noemen we het zwart.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer