Biokerosine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Biokerosine

hallo

Ik ben samen met een klasgenoot een eindwerk aan het maken over biokerosine.

Wij zijn opzoek naar de bereiding van biokerosine maar hier vinden wij zeer weinig tot niets over. Dus als er mensen zijn die weten hoe dit gemaakt moet worden. Zou dit fantastisch zijn.

Dank bij voorbaat

Mvg

zestiw

Ps. bijkomende informatie is ook altijd welkom

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Biokerosine

Voor zover ik weet wordt biokerosine uit algen gemaakt.

Google eens in het ENGELS met:

bio kerosene production

bio kerosene algae

bio jet production

bio jet fuel algae
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Biokerosine

bedankt ik zal eens kijken

maarja men engels is niet zo fantastisch ;)

weet daarom iemand een nerderlandstalige website

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Biokerosine

Voor zover ik weet wordt biokerosine uit algen gemaakt.
Nee hoor. Biokerosine produceren uit algen is slechts 1 van de mogelijkheden waar over gefilosofeerd wordt. Echter, als we spreken over de grote luchtvaart zijn er vorig jaar twee proefvluchten uitgevoerd deels op biokerosine en met geen van beide hadden algen iets te maken.

De brandstof die Air New Zealand gebruikte was vervaardigt uit palmolie en die van de KLM van de Huttentut plant.

Berichten: 10

Re: Biokerosine

dat van klm wist ik maar die andere niet bedankt

nu ons doel is eigenlijk om te proberen zelf biokerosine te maken

we hebben al biodiesel gemaakt en biokerosine zou echt fantastisch zijn maar je vindt echt zeer weinig over de productie van deze brandstof

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Biokerosine

Iemand die hier nog een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 10

Re: Biokerosine

Ik heb het gevonden!!!

Ik weet hoe biokerosine geproduceerd moet worden. Enkel heb ik nog wat hulp nodig want ik wil dit zelf maken en ben nu niet echt een held in chemie ;)

Het begin is hetzelfde als biodiesel (Dit gedeelte ken ik)

Dan moeten we waterstof toevoegen (hoe doe ik dit)

Zuurstof moet eruit (hoe doe ik dit)

En als laatste moet ik de koolstofketens verkorten. Tussen de 10 en 15 koolstofatomen. (Ik weet ook niet hoe dit moet)

Mvg en alvast bedankt

zestiw

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Biokerosine

Heb je toevallig een linkje naar het reactieproces? Zo kunnen we ons een beter beeld vormen van wat er precies valt te gebeuren.

Ik heb het vermoeden dat je waterstof moet toevoegen om vervolgens aan hydro-cracking te doen. Dit is een proces waarbij een lange c-ketens in stukken wordt gebroken tot kleinere ketens. Bij welke temperatuur dit hoort te gebeuren weet ik niet precies (en ik kan het ook niet onmiddellijk vinden), maar verwarmen lijkt me wel noodzakelijk.

In ieder geval horen hier een heleboel veiligheidsmaatregelen bij. Waterstofgas is een uiterst explosief gas, zelfs bij kamertemperatuur, wanneer je gaat verwarmen wordt het dus alleen maar erger...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 10

Re: Biokerosine

k bedankt

Ik zla eens zoeken.

We beginnen met bijvoorbeeld frituurolie, voegen hierbij methanol toe en KOH

Ik denk dat dan terwijl we bezig zijn aan de biodiesel ondertussen de waterstof moet worden toegevoegd en de zuurstof moet worden ontrokken

daarna moet de het aantal koolstof atomen vermindert worden.

Ik zal nu zoeken naar de chemische formule van biokerosine

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Biokerosine

Ik zal nu zoeken naar de chemische formule van biokerosine
Dit bedoel ik niet ;) , heb je ergens een recept met daarop 'voeg zoveel KOH toe, voeg daarna ...toe' enz. Waar heb je het productieproces gevonden?

Je kan immers niet even à l'improviste een aantal ml waterstof oid kan gaan toevoegen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 10

Re: Biokerosine

CnH2n+2 en n=8-15

Dit is de brutoforumule van gewone kerosine

Maar ik ben van iemand die bij een bedrijf werkt dat biokerosine produceert te weten gekomen dat biokerosine hetzelfde is als gewone kerosine

Berichten: 10

Re: Biokerosine

kheb het gevonden ;)

Wel enkel voor de productie van biodiesel verder weet ik nog niet

We beginnen met 2000g frituurolie (kan ook een andere plantaardige olie zijn)

we voegen dan 330 gr NaOH of KOH toe. En als laatst voegen we 60 gr methanol toe

en dan moeten we dit verwarmen en mixen en zo krijgen we biodiesel

verder weet ik nog niet maar kunnen we dit niet berekenen met molariteit ofzo???

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Biokerosine

Het probleem blijft wel dat je de koolstofketen moet zien in te korten. Ik heb even zitten zoeken en voor hydro-cracking zijn temperaturen van 670K en drukinstallaties vereist[1]. Bijgevolg zijn proeven zoals deze onmogelijk op school.

Met andere woorden: het hele gedoe over waterstof toevoegen zou ik maar vergeten...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 10

Re: Biokerosine

ok

maar ik heb het wel nodig want ik moet er een verslag van schrijven

en moet vertellen hoe ik het kan maken

dus ik moet wel weten hoe dit allemaal kan gedaan worden

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Biokerosine

zestiw schreef:maar ik heb het wel nodig want ik moet er een verslag van schrijven

en moet vertellen hoe ik het kan maken
Jij kan dit niet maken. Zelfs al zou je de benodigde apparatuur hebben dan zou je nog steeds een dusdanig potentieel gevaarlijk proces zijn dat een leek dit niet moet proberen.

Als ik jou was zou ik me volledig richten op de productie van biodiesel. Om dit precies goed te krijgen is al uitdaging genoeg. Tevens wil je de gemaakte biodiesel natuurlijk ook testen. Al met al zal je het daar al druk genoeg mee hebben zonder je uberhaupt met de theorie achter de productie van biokerosine bezig te houden.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer