onderweg naar m'n werk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

onderweg naar m'n werk

Ik zit al een hele tijd met het volgende vraagstuk:

Stel, ik zit in de wagen, onderweg naar m'n werk. Onderweg moet ik verschillende keren stoppen; rood licht, voorrang verlenen, voetganger laten oversteken, file, nog eens een rood licht, ....enz. Stel dat je nu weet hoe lang je voor het rood licht staat, je weet hoe vaak het licht rood en groen zal worden, je weet met welke snelheid de file voortbeweegt en hoe lang ie is, je weet hoe lang je moet stoppen om die voetganger te laten oversteken, ... enz.

Is er dan een constante snelheid te bepalen dewelke ik moet aanhouden vanaf ik thuis vertrek tot ik op m'n werk ben; die me garandeert dat ik altijd kan blijven doorrijden en nooit moet stoppen of snelheid minderen?

Je kan bijvoorbeeld wel bepalen hoe snel je moet rijden om toch zeker bij dát ene stoplicht gegarandeerd door groen te kunnen rijden, maar aan die snelheid kom je 5 minuten eerder bijvoorbeeld net die voetganger tegen die de straat over wil.

Wat denken jullie? Hoe zouden jullie die snelheid achterhalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: onderweg naar m'n werk

Als je de exacte tijden weet waarop de weg is geblokkeerd, dan is het gewoon een kwestie van uitproberen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: onderweg naar m'n werk

Als je de exacte tijden weet waarop de weg is geblokkeerd, dan is het gewoon een kwestie van uitproberen.
Als je de exacte tijden weet waarop de weg is geblokkeerd, dan is het gewoon een kwestie van uitrekenen.

In de praktijk denk ik dat dit onmogelijk is, omdat er teveel factoren zijn waarmee je rekening moet houden.

Berichten: 18

Re: onderweg naar m'n werk

Wouter_Masselink schreef:Als je de exacte tijden weet waarop de weg is geblokkeerd, dan is het gewoon een kwestie van uitproberen.
Als je de exacte tijden weet waarop de weg is geblokkeerd, dan is het gewoon een kwestie van uitrekenen.

In de praktijk denk ik dat dit onmogelijk is, omdat er teveel factoren zijn waarmee je rekening moet houden.
idd. maar hoe ga je dat uitrekenen?

Berichten: 672

Re: onderweg naar m'n werk

Sophia? schreef:
Wouter_Masselink schreef:Als je de exacte tijden weet waarop de weg is geblokkeerd, dan is het gewoon een kwestie van uitproberen.
Als je de exacte tijden weet waarop de weg is geblokkeerd, dan is het gewoon een kwestie van uitrekenen.

In de praktijk denk ik dat dit onmogelijk is, omdat er teveel factoren zijn waarmee je rekening moet houden.
idd. maar hoe ga je dat uitrekenen?
Ik dacht zo:

Je maakt een grafiek met een tijdsas en een afstandsas en daar zet je de obstakels op uit,waar en wanneer is de doorgang versperd (horizontale streepjes).

Daarna probeer je een rechte lijn te trekken zo stijl (snel) mogelijk (binnen de normen van wetgeving en mogelijke snelheid van het voertuig uiteraard) die geen enkel van de obstakel-streepjes snijdt.

VG Peter
huh?

Reageer