Radius berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Radius berekenen

Beste forumleden,

Afgelopen week heb ik een spoelbank aangeschaft om deze in te bouwen in het keukenblad. De leverancier van het keukenblad heeft hiervoor de radius van de hoeken nodig.

Ik heb een tekening van de spoelbak gemaakt met de radius als vraagteken, zie bijlage.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Bijlagen
Ikea_Bredskar.pdf
(19.25 KiB) 998 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Radius berekenen

De buitenste radius is circa 45 mm.

De binnenste radius is circa 17 mm.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Radius berekenen

@Confusie: hoe heb je die stralen berekend? Dat die buitenste (616-560)/2 = 28 mm groter is dan de binnenste, ben ik met je eens. Hoe bepaal je die binnenste straal?

Berichten: 4

Re: Radius berekenen

Bedankt voor het berekenen. Ik heb de hoek op ware grote overgetrokken op een stuk papier met hierbij de exacte maten. Wellicht dat hierdoor het berekenen van de radius makkelijker is. Graag zou ik zelf ook willen weten hoe het zou moeten, hebben jullie hiervoor nog tips?
Bijlagen
040958.PDF
(322.61 KiB) 408 keer gedownload

Berichten: 4.246

Re: Radius berekenen

Bekijk de diagonaal: als het verschil bekijkt tussen de diagonaal van de rechthoek met zijdes 400 en 560 en diagonaal tussen de cirkels in dan kan je de binnenste straal bepalen.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Radius berekenen

@Confusie: hoe heb je die stralen berekend?
Ik heb een snelle berekening gemaakt om het antwoord te benaderen. Daarbij heb ik een grove inschatting gemaakt van wat het antwoord waarschijnlijk ongeveer zou zijn. Toen het antwoord niet juist bleek heb ik nog tweemaal een inschatting gemaakt, daarna was het antwoord ongeveer juist. Omdat de vraagsteller een praktisch probleem heeft en geen theoretisch, ben ik van mening dat de methode van een snelle benadering goed genoeg is.

Waar het op neer komt is dat het binnenste vierkant 560 x 400 mm is.

Dit binnenste vierkant is afgerond met een straal r.

De afstand tussen de middelpunten van die afrondingen is: (560-2r) x (400-2r)

Daarvan kan je de lengte van de hypotenusa berekenen (met de stelling van Pythagoras)

Dit plus 2r moet de gemeten 675 mm zijn.

Uitproberen geeft r=17 mm als goede uitkomst.

Immers:

560 - 2*17 = 526 mm

400 - 2*17 = 366 mm

;) ( 5262 + 3662 ) = 641 mm

641 + 2*17 = 675 mm
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 4

Re: Radius berekenen

Met wat dit betreft ben ik niet echt goed in wiskunde. Aan de hand van wat hulp van een bekende, ben ik aan de bijgesloten oplossing gekomen.

Klopt deze berekening?
Bijlagen
145532.PDF
(463.82 KiB) 383 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Radius berekenen

Op basis van je eerste tekening ben ik er van uit gegaan dat de afrondingen van binnenzijde en buitenzijde één gezamenlijk middelpunt hebben. Ik zie in de tekening die je nu hebt gemaakt dat dit niet zo is.

Daarom kom ik terug op wat ik eerder schreef. Er is geen argument meer om te stellen dat de buitenste radius circa 45 mm is.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 4

Re: Radius berekenen

Het vervelende van de hoeken is dat de rand dikker wordt naarmate de hoek vordert, van 28mm tot 38mm. Door de toegepaste formules kom ik op een:

buitenste radius van 33mm en

een binnenste radius van 11mm.

Klopt deze veronderstelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Radius berekenen

Wat je ook kan doen is met een passer op papier verschillende cirkels tekenen, die uitknippen, en kijken welke overeenkomt met je spoelbak. Een praktische methode.

@moderator: Dit onderwerp zou beter passen in "Praktische en overige technische wetenschappen", denk ik.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Reageer