Microscoopproblemen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 52

Microscoopproblemen

Hey allemaal!

Ik heb eens een vraagje: ik heb onlangs een (nogal grote) microscoop gekregen, en hij zou moeten werken.

Maar ... wanneer ik door het oculair kijk, is alles wazig, zelfs na alles te proberen met de micro- en macroschroef....

als ik het oculair (de lens ervan) weghaal, en dan door de tubus kijk, zie ik wel mijn voorwerp heel scherp (en volgens mij een beetje uitvergroot) liggen... maar eens ik de lenzen er terug opzet, wordt alles weer wazig.

Weet iemand wat ik kan doen???

Ik voeg enkele afbeeldingen van de microscoop toe. Het enige wat ik nog kan zeggen is;

- Hij heeft 2 oculairen

- 2 elektrische lampen (eentje laat licht vanonder de 'tafel' komen en de andere van er boven. de intensiteit van de tweede lamp kan je regelen door een apart apparaat)

- het is een redelijk oude, want er kan zelfs nog een speciale polaroïdcamera opgeplaatst worden, die ik ook heb...

- langs de zijkanten zitten ook nog redelijk wat staafjes en plaatjes die je kan verschuiven om het licht (denk ik) en zo te regelen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!!

Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Microscoopproblemen

Zo te zien zijn is de lengte van de oculairen niet gelijk, schroef die even terug tot ze ongeveer gelijk staan (er is er meestal eentje die aan te passen is, zo te zien de linker). Kijk ook eens naar de binnenkant/achterkant van de oculairen, misschien hebben ze ondersteboven buiten de microscoop gestaan en zit er gewoon een laag stof op?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer