Tandenstoker probleem

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Tandenstoker probleem

Ik heb een vraag over een soort van puzzel waarvan ik denk dat jullie het systeem erachter wel weten.

Ik woon zelf in Cannes en kwam een paar dagen geleden een Nederlander tegen die hier voor het vastgoed congres was (MIPIM)

Hij liet mij een soort van spel zien met 16 tandenstokers. Doel van het spel was er voor te zorgen dat je tegenstander de laatste tandenstoker over hield.

De 16 tandenstokers zijn in de beginopstelling verdeelt over 4 rijen van 1, 3, 5 & 7

Als een soort piramide dus.

Om de beurt moet je van één enkele rij een aantal tandenstokers pakken. Het aantal mag je zelf kiezen. Je kan er één pakken of de hele rij. Maar, nogmaals, per beurt moet je één rij kiezen waar je de tandenstokers weg haalt.

Het maak niet uit wie er begint. Er zit dus een soort van wiskundige tactiek die ik zelf tot nu toe nog niet heb kunnen achterhalen.

Op welke manier rekende die Nederlander (helaas ben ik z'n kaartje kwijtgeraakt anders kon ik het direct aan hem vragen) en zorgde hij er voor dat ik telkens het laatste tandenstokertje overhield?

Als beide partijen de strategie weten schijnt het uit te maken wie er begint maar ik weet niet zeker of diegene die begint automatisch ook wint.

Berichten: 73

Re: Tandenstoker probleem

Ik het het spel ook wel eens een paar keer gespeeld ja. Als je het goed speelt wint de nummer 2. Die reageert dan elke keer op de nummer 1 en creeert elke keer zijn ideale situatie. Deze situaties kan je zelf afleiden als je het een paar keer speelt.

Reageer